Infekterad doftkörtel...Farligt?
Hej, min dvärghamster på strax över 1 år har nog åkt på en infektion i doftkörteln. Det är som en skorpa, som även är aningen gul. Har på läst på här och på andra ställen om hur man kan tvätta bort det. Något jag ska försöka med.
Men hur oroad borde jag vara? Är det farligt? För han har inte ändrat något i sitt beteende och verkar inte ha ont där heller. Om jag lyckas få bort skorpan ska man fortsätta tvätta området eller hur har ni gjort?
Mvh orolig ägare
Som regel kan jag säga att är du orilig så gå till veteriren direkt! Hanstrar är bytesdjur och det ska mycket till innan de visar smärta för att inte se ut som ett lättare byte. Även om det ser jt som en infekterad doftkörtel kan det istället vara rtt symptom på något annat eller att hamstern skadat sig men att det inte syns. Så bör kollad upp av en kunnig ceterinär istället för att vi lekmänn ska sägs något, detta torde dock vara tämligen självklart. Men lycka till och hoppas det blir bättrr:)
Beror ju på lite hur infekterad den är. Kontakta veterinär och rådfråga om du är osäker. Annars är det bara tvätta den och se om det går till sig, blir det värre eller inte blir bättre så kan du åka in.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck