Eget basfoder
Hej igen.
Någon som har bra recept på basfoder till dvärg och guldhamster(alt 2 olika)? Köper nu från djurbutik men skulle gärna vilja börja blanda eget :)
Kan tipsa om att Djurlycka har fodermixar som man blandar själv, men alla ingredienser är med när man köper. 😊
https://www.djurlycka.se/produkt-kategori/hamster/foder/
Annars har Silvertussen ett jättebra recept också:
https://silvertussen.weebly.com/foder.html
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-02-11 19:14 av Cireea
#0 Jag räknar ut värdena på alla ingredienserna via ett xcellark. Länge sedan jag hade hamster men använder fortfarande samma sätt till mina gerbiler.
Vad jag minns så hade jag ett "light" ett "bacon" och ett "vanligt". Light för överviktiga hamstrar, bacon för underviktiga och "vanlig" för de som håller en "bra" vikt.
Sålde ett tag. Slutade när jag fick skit här inne av en person som skaffade flera konton för att trycka ner mig. Det var fyra och ett halvt år sedan så jag borde lägga det bakom mig och börja sälja igen. Tror att jag har recepten kvar på datorn.
Vad kul att du vill blanda eget! Det är jättekul! :) Lycka till!
Mvh
Mig
#2 Men gud.. är det sant? Varför fick du skit? 😩
För att det var för dyrt ( runt 675g för 88:-, inklusive frakt utan vinst för mig), recepten var inte bra, hade fel värden, fel ingredienser, jag snodde andras recept och sålde som mitt. Hon sa att uppfödare sagt till henne att inte lägga ut dens recept för att jag skulle ta det och kalla det mitt. Jag förklarade att jag inte mäter med deciliter/centiliter som de flesta andra utan i gram och att det är seriösare. Då blev hon ännu argare.
"Vem vill köpa ditt? Hamstrarna kommer att bli sjuka och de flesta kommer att dö!"
Hon höll på länge och klagade. Kommer inte ihåg precis allt. Men det var inte roligt att vara med om.
Mvh
Mig
Oj.. jag beklagar verkligen att du fick uppleva det.
Priset sätter man ju själv, ingen som tvingar någon att köpa. Kostar ju en del att köpa in och sen blanda allt.
#5 Ja ingredienserna kostar en del. Man köper ju inte så mycket man ska ha utan hela förpackningar. Och räknar man på det så blir det dyrare. Jag tog bara betalt för den mängd som användes.
Mvh
Mig
#7 Be om lite extra för att du väntar in fodret. Räcker ju med någon deciliter ändå så det bör gå att ordna.
#8: ja jag får göra det😊 vill tacka för uppfödarkartan. Mycket smidiga att hitta, känns så bra och hämta från en seriös uppfödare
#9 Så kul att du säger det, det tog lite tid att fixa den så jag är jätteglad att andra kan dra nytta av den 🥰
#1: Vilken bra sida Djurlycka var👍 Har aldrig hittat till den förut.
Funkar Djurlycka för en dvärghamster på 6 mån?