Hamster iFokus

Hamster

Etikettfoder
Läst 366 ggr
Thea.1
1

Hamster gömmer mat

Nu blir det lite hetsigt med inlägg här men men..
Mina hamster gömmer MÄNGDER med mat alltså verkligen MÄNGDER i sitt hus. Skulle städa buren idag och såg att det låg jättemycket mat. Jag vet inte va ja ska göra. Tänk om hon inte äter maten bara gömmer det.
Räknade hur mycket mat det var. Det var cirka 2 stora muggar.. nån som har tips på om ja kan försöka ändra det, om det ens går.. För jag behöver slänga mängder mer mat också.

:)

Cireea
1

Att hamstrar plockar på sig maten och gömmer den är helt naturligt. Varje gång du fyller på skålen kommer hamstern hamstra maten.

Tänk om hon inte äter maten bara gömmer det -> Det skulle du märka direkt. Hamstrar har snabb ämnesomsättning och äter därför ofta, skulle din hamster sluta äta skulle den svälta ihjäl ganska snabbt.

Lagen säger att din hamster ska ha fri tillgång till Foder, men var i buren den förvaras är ju helt oväsentligt så länge det är fri tillgång. Jag skulle därför ge tipset att inte fylla på skålen förrän du ser att förrådet börjat ta slut.

Alternativt kan du städa ur boet några gånger i veckan och då helt enkelt lägger tillbaka fodret i skålen igen. Inga konstigheter där.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Thea.1
0

#1: Ger nytt Foder varje dag, hon har alltid kvar lite i skålen.
Fin fast- det är ganska kul för varje gång jag tar ner min hand i buren så kommer hon direkt och går upp på min hand för hon tror att det är mat😂 hon har vant sig att ja tar me mat i handen när ja gjorde henne tam, så nu får man upp henne hur enkelt som helst

Cireea
2

#2 Sluta lägga ner ny mat varje dag, det gör ju bara att förrådet ökar hela tiden. Skippa att lägga in nytt när hon har fullt med mat i buren. Håll istället koll på det hon har och ge inte mer förrän det börjar ta slut i förrådet.

Brieost
0

Vad är det för Foder hon samlar - torrfoder eller grönsaker etc? Innan 🐹 kvällsmat kollade jag huset (där förrådet var). Det hon lämnat från gårdagen och som riskerade att mögla tog jag bort. Resterande städade jag ur när det var dags att rengöra buren.

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Thea.1
0

#4: torrfoder

Brieost
1

#5 Torrfoder är det ingen fara med. Men kolla till förrådet emellanåt så det håller sig fräscht 😊

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Thea.1
0

#6: Fast det vet jag väll.. Det jag menar är att det kostar pengar om jag ska behöva slänga så mycket mat

Cireea
0

#7 Du behöver inte kasta torrfodret, som jag sa kan du bara samla ihop det du hittar och lägga tillbaka i matskålen igen. Fyll inte på förrän förrådet börjar ta slut. 🙂

Thea.1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: ja, jag la tbx det idag

Kanin och hamster
0

Min hamster brukar också gömma mängder med mat men hon äter fortfarande maten så det är inget att oroa sig över.😄

blåbärskulan
1

Min gör likadant. Men jag funderar mest på varför de ska lägga bajset i maten haha.