Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödningavelgenetik
Läst 498 ggr
Melvold93
2021-02-08 09:53
2

Djuraffär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla
Jag är ganska ny här och ny inom allt som har med hamstrar att göra. Jag lär mig nya grejer varje dag. Det skriv mycket om just djuren som köps från djuraffär och även ”påhopp” om man frågar något och råkar ha en hamster som är Hybrid el liknande. Tänke bara skriva utifrån vad jag känner, sen får ni tycka och tänka/säga vad ni vill. Men mina 4 älsklingar är från djuraffär hade inte bytt bort dom mot något. Men kommer jag köpa där ifrån igen? NEJ, inte med den infon jag jag idag så vill jag inte störta det. Men jag hade inte den kunskapen innan, men det gör inte mig till en sämre hamsterägare. Jag som alla andra kan behöva tips o råd även att det är en Hybrid, inte bara en pekpinne på att jag gjort fel. Man födds inte med full kunskap. Hoppas ni förstår vad jag vill med inlägget och detta är en fantastisk sida 😊

Herveaux
2021-02-08 09:59
4

#0: Självklart så föds ingen fullärd men jag kan tycka att det idag är löjligt enkelt att hitta information bara man anstränger sig lite.
"Jag visste inte…" är ett ganska klent argument för att stödja en ibland undermålig djurhållning i min bok.

Edit. Sökte på Google: "Köpa hamster från djuraffär".
Träff 1, 2, 3, 5, 10 avråder från att köpa från djuraffär
Träff 4, 6, 8, 9 djuraffärer
Träff 7 nyhetsartikel
Redan på första sidan handlar alltså hälften av träffarna om att inte köpa hamster från djurbutiker.

En hamster från djuraffär är självklart lika älskvärd som en från en duktig uppfödare. Det handlar inte om att inte älska sin hamster.
Det handlar om god djurhållning och ansvarsfull avel.

// Harley

• Redigerat 2021-02-08 10:13 av Herveaux
Melvold93
2021-02-08 10:07
1

#1: för mig är det ungefär samma som folk som köper icke svensk kött. Eller ens köper kött.. mina döttrar fick dom i julklapp så jag hade inget med det att göra. Men önskar ju att jag varit de nu i efterhand. Men alla vet inte, och jag tycker inte man ska dömma andra människor och deras val. Där emot kan man hjälpa dom att få mer info och en bättre insikt men man ska aldrig dömma…

Herveaux
2021-02-08 10:28
2

#2: Jag kommer aldrig sluta döma folk som stödjer dålig djurhållning och ansvarslös avel, oavsett djurslag. Tycker som sagt att okunskap (om en så grundläggande sak) är en klen ursäkt i dagens informationssamhälle.

Däremot att vara otrevlig eller än värre frysa ute folk som köpt djur från oseriösa säljare är minst sagt kontraproduktivt. Är man bara villig att lära och lära om så hjälper jag till så mycket jag kan.

// Harley

Melvold93
2021-02-08 10:51
0

#3: tycket det är okej om personen i fråga vet om hur djuret har det. Annars är det inte okej!

Cireea
2021-02-08 13:46
1

Det är inte djuren någon har emot, det är aveln bakom. Ingen har sagt att man tar sämre hand om sina hamstrar bara för att dom är köpt på en dålig plats. Finns dom som köper från seriösa uppfödare som visar sig vara riktigt dåliga djurägare, så var hamstern kommer ifrån ursprungligen säger inget om hur den blir omhändertagen. Det är aldrig just det dessa diskussioner handlar om, diskussionerna handlar om aveln bakom dessa djur och vilken avel man valt att stödja.

Man får räkna med reaktioner och ifrågasättande när man gör ett sådant val och sedan kommer in på ett öppet forum. För det är ju precis vad det är, ett val. Precis som inom all annan avel finns det dålig avel och bra avel, man väljer själv om man vill söka reda på fakta innan man gör sitt köp och vara lite kritisk när man köper djuret. Jag ställer mig bakom Herveaux på den punkten att "jag visste inte.." är ett väldigt svagt argument i dagens samhälle.

Jag vet att det många gånger blir hetsiga diskussioner i trådar där det i ursprungsläget inte handlar om var hamstern kommer ifrån. Men jag ställer ofta frågan om var hamstern kommer ifrån då det är viktigt att veta bakgrunden innan man lägger fram några tips på bordet.

Jag lägger inte alltid fram samma tips om samma sak då det skiljer sig mycket på en hamstern från uppfödare och en hamster från butik. Exempelvis att få den handtam, där är det lite skillnad på tillvägagångssätt då en hamster från en seriös uppfödare blivit hanterat dagligen från 14 dagars ålder och man lägger ner jättemycket tid på tämjningsprocessen, vilket är långt ifrån hur en hamster i butik behandlats.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Melvold93
2021-02-08 14:32
2

#5: absolut behöver man i vissa frågor veta vad hamstern kommer ifrån. Men känns som i vissa inlägg att folk blir lite väl otrevliga och inte hjälpa till när det inte kommer från en seriös avel. Man skriver här för man vill sitt djur det bästa. Själv är jag vuxen och något som jag inte stödjer eller tycker är okej är mobbning/elaka(tykna) kommentarer på internet då inte alla är vuxna. Tycket man kan hålla det på en bra nivå, hjälp varandra att få kunskap istället för onödiga diskussioner så tror jag man kommer längre med det man vill förmedla 😊

Hampton
2021-02-08 14:39
1

Jag håller med #6.

Även om jag inte handlar hamster från djurbutiker eller ber folk att göra det, vill jag ändå att de hamstrarna skall få det bra.

Men om vi fortsätter att upprepa information som redan framförts en gång i tråden, och dessutom hellre gör det än att ge annan information som kan hjälpa en hamster, är risken stor att nya användare helt enkelt lämnar forumet, vilket leder till att deras hamstrar inte får den hjälp de behöver.

Är det relevant att fråga vart hamstern kommer ifrån? Ja, ibland, som #5 säger finns det sammanhang där det är relevant för att hamstern skall få bäst hjälp.

Är det ok att lägga in information om varför nästa hamster skall tas från en uppfödare? Givetvis, gärna med information om hur mycket längre de hamstrarna lever samt hur handtama de kan vara, och hur kul det är att kunna välja färg/päls. Och att uppfödaren ofta ger dig ‘hamstersupport’. Det räcker dock med att göra detta en gång per tråd. Är man lat behöver man bara länka till Eeyos artikel om varför man skall stödja uppfödare.

Cireea
2021-02-08 14:39
1

#6 Om du ser något olämpligt är det bara anmäla kommentaren eller skriva privat till mig så kan jag kolla på det. Även om jag är med i de flesta trådar så läser jag inte alltid allt som skrivs.

Självklart är det inte okej att mobba eller frysa ut någon på grund av var man köpt hamstern. Dock kan jag inte minnas att jag sett en tråd där folk slutat hjälpa till bara för att hamstern är från butik. Även om det kan uppstå en liten sidodiskussion (exempelvis att man pratar lagen om minst 2 dvärghamstrar eller informerar om den dåliga aveln) så brukar folk ändå hjälpa till.

Jag vet att det finns vissa som tenderar att "låta" otrevlig, men mycket går att misstolka genom text och därför friar jag hellre än fäller om det inte är uppenbart otrevligt. Vissa anser att något är otrevligt bara för att det inte är en smiley med i texten.

Sen anser jag inte att det är en "onödig diskussion" att informera om den dåliga aveln som förekommer hos oseriösa uppfödare, butiker och grossister. Det är en högaktuell diskussion och viktigt att förmedla till de som "inte visste" för att dom ska kunna välja att göra ett bättre val i framtiden. Däremot blir det onödigt att fortsätta tjafsa om det efter man informerat.

• Redigerat 2021-02-08 14:45 av Cireea
Melvold93
2021-02-08 14:48
1

#8: självklart ska information fram. Men kan komma fram på bättre sätt i många trådar tycker jag. (Tex länka till sin text som jag själv tycker är jätte bra). Men sen behöver man inte skriva mer om de. Och som sagt jag vill inte bråka eller något ville bara göra en liten hands up för alla att tänka sig för lite innan man skriver. Lätt att sits bakom telefonen och inte alltid tänka vad och hur man skriver saker till andra

Melvold93
2021-02-08 14:49
0

#9: länk till din text *

Cireea
2021-02-08 14:50
1

#7 Ja ibland blir det mycket upprepande i samma tråd och det är givetvis inte alltid nödvändigt. Finns självklart situationer då saker måste upprepas, men det är inte ofta.

Många gånger kan det dock vara att flera skriver samtidigt och postar utan att ha hunnit läsa vad övriga skrivit. Man får ha lite överseende med kommentarer som trillar in efter varandra.

#9 Absolut, att tänka före man skriver är något som alla ska tänka på. Oavsett vad diskussionen handlar om. Följer man våra Sajtregler så ska det inte vara några problem att kunna föra en diskussion. Jag tycker själv att vi ska kunna hålla lite högt i takt och inte ska behöva linda in allt i silke, men det finns en klar gräns mellan att vara uppenbart otrevlig och bara lite bestämd i sin åsikt. Allt handlar om att hålla sig till sak och inte person samt att kunna diskutera på ett lugnt och sansat sätt. 😊

Som sagt, ser man sånt som är olämpligt kan man anmäla kommentaren eller säga till mig så kikar jag på det. Detta ska ju dock inte missbrukas bara för att man är oense om något. Inte riktat mot någon särskild utan vill bara uppmärksamma att jag inte kommer acceptera att man anmäler varandra "bara för att".

• Redigerat 2021-02-08 14:51 av Cireea
Cireea
2021-02-08 14:52
1

Passar på att länka till våra Sajtregler om någon missat dessa:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1448188/sajtregler

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
blåbärskulan
2021-02-08 14:54
1

#6: Håller med. Det kan faktiskt vara så att man inte visste. Så var det för mig med. Det handlar inte om att vara slarvig eller någonting. Har man aldrig haft hamster tidigare är det inte ens så lätt att veta var man ska läsa eller någonting. Sedan litar man på personalen i djuraffären. Det man har mest fokus på i det fallet är väl att man vill ha en hamster och hur man tar hand om den. Var den kom ifrån är nog det man börjar fundera på senare. Så var det iaf för mig. För jag bara antog att det var en uppfödare som sålt dom till djuraffären.

Min hamster är världens sötaste iallafall enligt mig. Men jag skulle inte köpa av djuraffär igen. Nu när jag vet allt detta.

Men jag ångrar inte att jag köpte henne. För vem vet vart stackarn hade varit annars….?

Det jag tycker är fel mest däremot är att affärerna tar in djur från början. Någon måshe ju ändå ta hand om djuren de har. Så det är väl mer affärerna man ska vara mest arg på.

blåbärskulan
2021-02-08 14:56
1

Det jag tänkte mest på var iallafall hur man tar hand om en hamster. Det blir bara så då. Man kan inte tänka på allt. Ingen är perfekt här inne. Men huvudsaken är att man vill göra allt för djurens bästa o inte köpa fler därifrån då. Men som sagt, jag tycker affärerna borde stoppas till att ens sälja dom från början. Där är ju det stora problemet. Sen vet jag att det beror på att folk köper dom. Men affärerna kan ändå skita i att ta in fler. Likaså leksaker osv som inte är bra för djuren.

blåbärskulan
2021-02-08 14:58
0

De borde sätta mer krav på personalen, att inte sälja saker som kan vara farliga för djuren med.

• Redigerat 2021-02-08 14:59 av blåbärskulan
Melvold93
2021-02-08 14:58
0

#12: låter vettigt 😊

Melvold93
2021-02-08 15:01
1

#14: så är det ju. Jag hade inte en tanke på att det fanns seriösa uppfödare på hamstrar. Jag tänkte alla går ju till djurbutik o bara köper den man vill ha. Mamma tog med sig barnen o köpte. Men som sagt kommer ju inte stödja det mer. Ja kanske, jag handlar bara saker på nätet 😀

blåbärskulan
2021-02-08 15:02
0

#17: det är bra :)

Cireea
2021-02-08 15:13
3

Jag hoppas att det kommer bli förbjudet med alla sorters djur i butik. Djur ska inte säljas över disk som vilken vara som helst.

blåbärskulan
2021-02-08 15:24
0

#19: Jaa, hoppas det med. Det är ju ett djur… Ingen sak.

91Marran
2021-02-08 20:21
0

Är det inte så att zoo.se säljer levande djur i sina butiker? Kom tänka på det när jag redan hade beställt tillbehör. Blev så besviken på mig själv som stöttar en sån butik som säljer djur. Men ja gjort är gjort och görs aldrig igen.

Mvh
Mig

Cireea
2021-02-08 20:22
0

#21 Jo 😞
Du kan "beställa djuret" via deras hemsida.. helt sjukt. Har varit på tapeten här inne förr, så det har funnits en del år.

• Redigerat 2021-02-08 20:22 av Cireea
91Marran
2021-02-08 20:35
0

#22 Smidigt för dem som letar en present till sina barn. Allt på ett ställe!
Nä usch och fy! Stackars alla djur som blir inpulsköp. Har räddat många hamstrar som blivit inpulsköpta. Räddade en guldhamster som bodde i en Habitrailliknandebur. Ett gallerhjul (18,5), matskål, vattenflaska och en pinne som inte ficks med i köpet. Tagit emot döende hamstrar som blommat upp hos mig och blivit fina och friska individer.
Jag blir så trött på alla inpulsköp. Finns det inte att få tag på hamster i butik eller på ett enkelt sätt, så minskar inpulsköpen.

Mvh
Mig

Brieost
2021-02-09 21:24
1

Vad underbart det vore om allt var svart eller vitt 😊

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Cireea
2021-02-09 22:51
1

#24 Utveckla..
Vad är inte svart eller vitt i frågan om djur från butik?

• Redigerat 2021-02-09 23:03 av Cireea
Brieost
2021-02-10 07:29
1

#25 Det var bara mitt konstaterande efter att ha läst inläggen i denna tråd. Inget här i livet e svart eller vitt - inte heller detta!

Som jag skrev i en annan tråd så har jag mest dålig erfarenhet av hamstrar från uppfödare. Alla jag ägt har kommit från uppfödare (olika uppfödare) som anses seriösa. Djuren har varit stirriga och svåra att få handtama trots kunskap och mycket förståelse/tålamod.

Känner att det e lätt att gömma sig bakom titeln ”uppfödare”. Men avlar man på fel föräldradjur blir det bara vackra hamstrar som enbart lämpar sig för utställning. Tror säkerligen även att vissa hamstrar från uppfödare även hamnar i zoobutik…

Jag struntar i om ett djur anses rastypiskt det e personligheten som är viktig! Föredrar alla dar i veckan ett harmoniskt och välmående djur köpt från zoobutik än det jag fick.

Herveaux
2021-02-10 07:38
0

#26: Hur kan man vara säker på att ett djur från butik är vare sig harmoniskt eller välmående menar du? Du har ju ingen aning om vilka djur man avlat på för att få fram hamstern du köper i butik.

// Harley

Brieost
2021-02-10 09:45
1

#27 Poängen är att det inte finns några garantier varken med djur från zooaffär ELLER uppfödare som prisas i denna tråd

Herveaux
2021-02-10 10:55
1

#28: Poängen är att seriösa uppfödare arbetar för att få fram friska och trevliga djur medans grossisterna/fulavlarna som levererar till djurbutiker arbetar för att tjäna pengar.
Köper man djur av en seriös uppfödare ökar chanserna avsevärt att få ett både friskt och trevligt djur medans det är ett totalt lotteri med höga insatser (för djuren) att köpa genom djurbutiker.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera på annat sätt i den här frågan.

// Harley

Brieost
2021-02-10 12:29
0

#29 Senast jag kollade bor vi i en demokrati med yttrandefrihet! Lite ödmjukhet inför andra skadar inte!

Vi får enas om att vara oense. Jag har som sagt egen Dålig erfarenhet av flera uppfödare: Avel fokuserad på utseende före temperament och kort livslängd, och kommer köpa hamster från zoobutik nästa gång.

Undrar om du är lika negativt inställd till tex blandras hundar som avlats fram av privatpersoner?

Herveaux
2021-02-10 13:16
0

#30: iFokus är dock ingen demokrati. Här på sajten gäller sajtvärdens regler och där finns bl a att läsa att det inte är tillåtet att uppmuntra till köp av djur i butik. Så jag ber dig att visa respekt för sajtens Skrivregler.

Jag är inte negativt inställd till djuren, utan aveln.
All form av oseriös och ansvarslös avel är förkastlig oavsett om det är köksavlare eller fulavlare som gömmer sig bakom en uppfödartitel.

Som köpare har man det yttersta ansvaret att läsa på och förstå vilken typ av avel det är man stödjer när man köper ett djur, oavsett vartifrån man köper det.

// Harley

Brieost
2021-02-10 13:21
1

#31 Ok. Det är alltså en diktatur och bara EN åsikt/ETT spår som gäller och andra ska bara stänga pajhålet. Trevligt!

Herveaux
2021-02-10 13:25
0

#32: Sajtvärdens sajt, sajtvärdens regler.
Hen bestämmer själv vad som är tillåtet och inte att skriva om på hens forum, om man inte vill eller kan respektera det så får man helt enkelt vända sig någon annanstans, eller starta en egen sajt där man kan låta sina egna regler gälla.

// Harley

Cireea
2021-02-10 14:03
2

Ja, på sajterna råder det diktatur. Alla sajter faktiskt. För det är så att vi sajtvärdar äger våra sajter. Du är i mitt vardagsrum nu och jag bestämmer vad jag vill ha på min sajt. Ni medlemmar är mina gäster kan man säga, och ni ska respektera dom regler jag satt upp för sajten.

Jag vill inte att man uppmuntrar till att stötta oseriös avel och grossistavel där man massproducerar djur utan tanke på djurens hälsa eller välfärd. Vill man stötta sånt kan man göra det utanför min sajt. Här inne värnar vi om djuren och stöttar etisk avel.

INGEN seriös uppfödare säljer sina djur till butik. Skulle en såkallad "seriös" uppfödare göra det så räknas inte den personen som seriös. Det är så enkelt. En seriös uppfödare behöver ha koll på sina linjer och måste ha kontakt med sina köpare för att utvärdera sin avel.

Vilka seriösa uppfödare har du köpt från Brieost? Och vad sa dessa när du förde fram information om djuren och hur du upplevde dom?

Brieost
2021-02-10 19:17
0

34 Det är absolut inte min mening att uppmuntra till att stötta oseriös avel. Jag månar om djuren lika mycket som ni!

Min poäng var hela tiden att lyfta fram att alla uppfödare faktiskt inte är så seriösa som man hade önskat. Jag ville helt enkelt komma med en motvikt i diskussionen om dåliga zoobutiker och bra uppfödare.

Det är ju fantastiskt att höra att det finns många uppfödare därute som tar ansvar för sitt avelsresultat och jobbar med att få fram hamstrar med fint temperament. Känns hoppfullt! 😊

Ber om ursäkt för att jag härjade omkring i ditt vardagsrum.

Cireea
2021-02-10 19:33
2

#35 Vem är egentligen uppfödare? Från första kull räknas man som uppfödare, oavsett om det man avlar på är bra eller inte. Att säga uppfödare betyder inte per automatik att aveln är seriös eller etisk. Jag önskar att det vore så enkelt.

Det är därför jag inte bara säger "uppfödare" utan "seriös uppfödare" när jag pratar om vilken sorts uppfödning man ska stötta. Det är därför jag pratar om etisk uppfödning, stamtavlor och föreningar.

En som köksavlar är också en uppfödare, dock inte en seriös sådan. Grossisterna är ju uppfödare, men inte heller seriösa. Det är skillnad på uppfödare och seriös uppfödare.

Vi är många seriösa och etiska uppfödare i norden idag. Tyvärr finns det lika många oseriösa uppfödare så man måste vara noga med att välja var man köper sina djur ifrån.

• Redigerat 2021-02-10 19:34 av Cireea