Dvärghamster hackar tänder
Hej!
Jag köpte en dvärghamster för lite mer än en vecka. Jag plockade upp honom efter några dagar och allt var bra, han sprang mellan mina händer och utforskade gärna min säng. Efter det kände jag att jag börjat för snabbt att ta upp honom så jag började om med träning från grunden. Alltså med godis i handen och han hoppa i och tog det ganska snabbt. Jag testade att lyfta upp honom och han började göra ett tyst pipljud. Eller asså inte riktigt ett pipljud men ett litet ljud iaf. Då satte jag ner honom igen, det gick några dagar och idag testade jag att ta upp honom igen. Den här gången klickade han ganska säkert tänder. När jag sökt runt på lite olika sidor så står det på alla att han antingen är rädd eller irriterad och så. Jag har liksom accepterat det men undrar nu hur jag ska göra för att fortsätta träningen när han gör så. Jag är orolig att han inte kommer trivas hos mig. Uppskattar svar :)
#0: köpte du han hos uppfödare eller i butik?
:)
#1: Jag köpte honom i butik. Jag valde honom där för han var den hamster som kom fram till mig. Hade tyvärr ingen möjlighet att köpa hos uppfödare.
#2: Varför hade du inte möjlighet att köpa hos uppfödare?
Det kan ha hänt något med din hamster i butiken eller från aveln hamstern kom ifrån.
Alla hamstrar du köper i butik kommer från dåliga ställen.
#3: ingen uppfödare i närheten och som sagt var allt bra och fungerade bra tills häromdagen. Efter att jag började med den nya träningen. Butiken vet jag iallafall är bra eftersom två av mina närmre vänner båda har praktiserat där och sätt hur personalen hanterar djuren och så.
#4: fast även om personalen behandlar djuren för betyder det inte att dom kommer från bra ställen, jo det jag ville säga var att din hamster kanske är sån pga uppväxten
#2 Varför köpte du i butik? Du skulle ha väntat tills du hittar en hos en uppfödare.
Att köpa i butik innebär att man stöttar dålig avel och djur som far illa. I butiken kanske de mår bra. Men de djur som man avlar på för att få djuren till butiken avlas sönder och de avvänjer ofta ungarna för tidigt. Finns många fler anledningar.
Mvh
Mig
Varför köpte du bara en? Dvärghamstrar ska vara minst två ihop.
Mvh
Mig
#5: hens fråga var INTE omvalet ifrån hamstern ska köpas, det var om hur hon kan utveckla träningen. Håll dog till ämnet och oavsett vad du anser är dåligt eller bra kommer inte göra skillnad då hamstern redan är köpt och det fanns anledningar till varför hon köpte den i butik.
För att återgå till trådens ämne.
Plockar du upp honom vid ungefär samma tid på kvällen? En del hamstrar kan vara ‘griniga’ om de är nyvakna, min vill tex aldrig ut och leka tidigt på kvällen när hon matas, det är först runt 11-12 på natten som hon hoppar runt och är busig.
Mitt råd är att fortsätta, men gör det korta stunder istället för långa, börja lite försiktigt och utöka flera gånger under kvällen. Tanken är att hantera honom snabbt och sluta innan han börjar väsa. Du behöver inte plocka upp honom med en gång, klappa eller äta ur handen kan räcka till en början. Om han fortsätter väsa, kan det vara bäst att åka till vetrinär och se om det finns annat problem.
#9: tack!
Han mådde bättre nu lite senare på kvällen. Jag tog upp honom igen och han gav inte ifrån sig något ljud alls och vi myste lite. Nu är han riktigt pigg och springer runt i buren, älskar när han gör det :)
- Redigerat 2021-02-07 23:12 av [alvcar]
#8 Jag förstår din poäng, men skriver man på ett öppet hamsterforum att man stöttat en sådan typ av avel får man också räkna med reaktioner. Vi är många här inne som dels är uppfödare men också "vanliga" hamsterägare som trycker på etisk avel för djurens skull. Alla vill djurens bästa och att stödja grossistavel och köksavel är tyvärr något som skapar lidande för djuren. Det är inte djuren vi är emot, det är aveln bakom den.
Läs gärna artikeln jag länkar till under, den hjälper med perspektiv och förklaring på vad man egentligen stöttar när man väljer att inte köpa från en seriös och etisk uppfödning.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
Angående TS fråga, kan helt enkelt handla om att han just där och då var lite "irriterad" eller inte ville bli hanterad och därmed sa ifrån . Men det låter ju som att ni kommit vidare från det. Bara fortsätt jobba och skapa band så kommer det fortsätta gå fint.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag tror mer att hamstern är rädd eller nervös. Många hamstrar som köps i butik är väldigt otama och därmed hackar tänder för att de blir nervösa/rädda för en ny omgivning med ny lukt.
Det kan ta tid att vänja din hamster och innan den slutar hacka tänder, men ta det försiktigt nu i början, tämj den sakta.
Lycka till!
Varma hälsningar
Vänliga hälsningar
Hmmm jag har haft hamstrar - köpta från uppfödare - som haft mycket nyckfullt temperament och som jag haft svårt att få tama och harmoniska. Så det är inte så självklart att uppfödare jämt är att föredra.
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#13 Så om man inte köper hos uppfödare bör man köpa från..? 🙂
En seriös uppfödare är alltid att föredra. Bara för att vissa individer inte blir "myshamstrar" så handlar inte det om en osund eller dålig avel. Vissa individer vill inte ha mänsklig kontakt, eller har svårare för det, och det får man bara acceptera.
Hoppas du kontaktade din uppfödare vid dom tillfällen du upplevt att en hamster varit "problematisk" så att denne kunde ta med sig det i sin fortsatta avel.
- Redigerat 2021-02-09 23:02 av Cireea
#14 Kan du förklara närmare varför du tycker uppfödare alltid är att föredra.
Ja, jag informerade uppfödaren ang deras temperament och korta livslängd.
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
#15: Cireea har skrivit en bra artikel i ämnet:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
// Harley
#15 Läs länken i #16. Där står det varför man alltid ska stötta en seriös och etisk uppfödning. Alltid.
Tror inte det spelar någon större roll vart hamstern är köpt, de har ju alla olika personligheter ändå. Irriterar mig på folk när de säger att sin hamster är arg eller bits, ja men. Den är väl rädd då…. Eller osäker.. Man får ju tänka på hur små de är. Hur kul hade man själv tyckt det vore om en stor dinosaurie börjat leka med en. Eller nåt annst stort djur i jämförelse mot en själv. Klart de blir rädda i början.
Det är av stor betydelse var hamstern är köpt. Massproducerade djur brukar generellt sett vara instabil i psyket och har ingen bra avel bakom sig. Detta på grund av att grossister (och oseriösa uppfödare) inte bryr sig om temperament och stabilitet på djuren som en seriös uppfödare gör. Instabila psyken ärvs till avkommorna, efter ett x antal generationer sitter man sedan med instabila psyken på djuren.
Jag vet att många gillar att dra kortet "alla hamstrar jag haft från butik har varit huuur snälla som helst". Ja, och du har haft en ynka handfull med hamstrar av TUSENTALS födda varje år, eller varje månad till och med. Hur många ungar tror ni inte pungas ut hos grossister och oseriösa uppfödare årligen? Hur många tror ni kullas innan de levereras till butiker?
Självklart kan även en hamster från en seriös uppfödare, precis som du skriver, ha sin egna personlighet som gör att denne tar mer eller mindre tid för att bli trygg i sitt nya hem. Eller har man oturen att få hem en hamster som helt enkelt inte vill ha mänsklig kontakt, inte för att det är felaktig avel utan på grund av dennes personlighet.
Sedan får vi inte glömma att ungar som flyttar tar flytten olika hårt. Vissa individer bryr sig föga lite medan andra kan ta separationen från syskon och mamma väldigt hårt, och därmed tar det extra lång tid att bygga upp tilliten mellan djur och människa.
Allra helst djur som kommer från butik kan ta en flytt med lite extra stress då dom tagits från sin mamma vid 3 veckors ålder redan och transporterats långt innan de slutligen hamnar i en butik. Så med butiksdjur måste man vara extra försiktig om man ser att djuret är nervöst/osäker.
Dock måste vi särskilja på personlighet, växande bebisar och ett instabilt psyke. Det är tre helt separata anledningar till varför ett djur är som den är.
Djur som oprovocerat biter är djur jag skulle plocka ur avel omgående. Och det skulle vilken seriös uppfödare som helst göra. Hamstrar ska inte oprovocerat bita någon. Absolut om man provocerar, luktar gott så dom smakar, tränger in dom i ett hörn eller inte lyssnar på deras kroppsspråk. I sådana fall är ju ett bett inte oprovocerat. Men en hamster ska inte under några som helst omständigheter oprovocerat hugga.
Man lär sig med tiden att skilja på personlighetsdrag, utvecklingsfaser eller instabila psyken. Det kan vara svårt ibland men oftast är det väldigt tydligt när något är fel och när det snarare handlar om att man själv agerat fel.
- Redigerat 2021-02-11 18:03 av Cireea
#18:
Precis :) Desvärre är folk inte alltid förberedda på att man får jobba med dem, men det är så sjukt värt det. När jag hämtade min hamster visade uppfödaren upp en hamster som varit bitsk som liten, men hon hade jobbat med den och nu var den riktigt jättetam.
#20 Du är absolut inne på rätt spår. Många tror sig att en hamster ska kliva rakt upp i handen 10 minuter efter att dom kommit hem. Så lätt är det sällan med någon hamsterbebis oavsett ursprung.
Folk tror att "hanterade sedan 2 veckors ålder" och "handtama" är en garanti för att bebisarna ska vara myshamstrar. Att ungarna är handtama och hanterade innebär snarare att uppfödaren jobbar med ungarna och vant dom vid händer, gärna olika händer från exempelvis sambo, vänner, barn etc.
Processen är inte klar när ungarna är 5 veckor, dom är snarare mitt i den och köparen behöver fortsätta den processen för att allt arbete inte ska gå förlorat. Sedan har vi flytten som påverkar individen också, vilket också kan påverka hur snabbt man kan fortsätta jobba med hanteringen.
Folk inser nog inte att hamstrar behöver tid och tålamod, dom förväntar sig 110% keliga hamstrar från dag 1. Det är inte så enkelt.