Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteendehamster
Läst 262 ggr
blåbärskulan
0

Sprallig hamster

Ser så många skriva att de tar upp sin och klappar sin hamster. Förstår inte hur ni gör? Min är så sprallig.

Sätter jag henne i hagen springer hon runt i flera timmar. Hoppar, skuttar. Står på bakbenen, öronen är uppåt, luktar, springer runt osv. Försöker jag klappa henne får jag mer eller mindre springa efter henne. Så skulle jag ens försöka ta upp henne skulle hon nog hoppa och springa iväg. För hon har så fullt upp med att utforska allt :)

Men jag antar att det är olika hamstrar? Vissa är kanske mer spralliga, vissa är inte det.

Hon är ju inte så jättegammal heller. Det kanske kan göra sitt med. Ger jag henne något godis sitter hon still iallafall, då kan man klappa henne. Men går det knappt :)

• Redigerat 2021-02-04 10:06 av blåbärskulan
CupcakeΣ(>Д<)
0

Jag har fyra guldhamstrar, de flesta av dom är super mysiga och vill alltid sitta i handen och gosa. Däremot så har jag en av alla fyra, han kan inte sitta still. Han är jätte sprallig och hoppar nästan ur händerna. Han vaknar också runt 22:00 - 23:00 tiden, vilket gör att man knappt kan umgås med honom.
Men det beror på hamsterns personlighet, som du nämner!
Har sett en video från Victoria Raechel på youtube, där hon pratar om något så kallat "GhostHamster" och det kan man kalla en hamster som är vaken när du ligger och sover, eller inte är i rummet.
Så det du upplever är helt normalt 🙂

Lycka till!
Varma hälsningar.

Vänliga hälsningar

Cireea
0

Hamstrar är individer med sina egna personligheter. Sedan är det många hamstrar som aldrig blir "gosiga hamstrar" som ens vill umgås med oss människor på det sättet. Dock ska hamstern gå att hantera på det sättet att du ska kunna kolla och känna igenom hamstern. Om hon inte riktigt tillåter det är det något att träna på, det gör jag på alla mina dagligen.

Hur gammal är hon? Tänker om hon fortfarande är bebis så kan det vara mycket därför, då har dom inte tid att vara med oss tråkiga människor. Mina brukar lugna ner sig när dom närmar sig vuxen ålder, det vill säga 5 månader, och brukar då vilja umgås mer med mig än när dom var bebis.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-02-04 15:26 av Cireea
Meraxes
0

Min hamster gillar inte att bli fasthållen, hon slingrar sig och springer iväg. Hon har aldrig varit rädd för mig och kommer fram självmant och så, och att klappa henne går bra, men när jag försöker plocka upp henne så vill hon inte. Jag är även rädd att hålla henne för hårt eftersom hon slingrar sig så mycket. Jag håller på att försöka jobba med det eftersom jag behöver ju kunna hålla i henne för att kolla tänderna och sånt till exempel. När jag plockar upp henne för att flytta henne till lekhagen brukar jag kupa händerna runt henne och lyfta upp henne på det sättet och det brukar gå bra, det är just att bli fasthållen som hon inte gillar.
Hon är snart 4 månader så inte riktigt vuxen ännu 😊

• Redigerat 2021-02-04 19:00 av Meraxes
Hampton
0

Min gillar inte heller att bli gosad med. Hon tycker inte om att bli fasthållen, men kan stå ut med att bli klappad en stund när hon springer omkring på mina armar.

Man får klappa henne när hon är på golvet eller springer runt i buren/leklådan. Hon tar mat från mina händer (när hon själv vill), och klättrar gärna på mig (när hon själv vill). Alla hamstrar vill inte gosa, men de kan ändå tämjas på sina egna vis.

blåbärskulan
1

Provade nyss att sitta i hagen när hon var där, för jag har märkt att hon har försökt klättra upp på mig innan :) hon hoppade nästan direkt upp i mitt knä flera gånger, så jag satt där och klappade henne. Så söt :)

blåbärskulan
1

Så hon verkar inte vara så rädd för mig. Bara lite osäker ibland. Hur gullig som helst.