Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 387 ggr
Waterlily1
2021-02-01 12:30
0

Blyg guldhamster

Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig med min fundering. Köpte en guldhamsterunge på 7 veckor av en uppfödare för 10 dagar sen. Uppfödaren hade hanterat ungen så han skulle vara handtam men problemet är att han sover hela tiden och de korta stunder han är vaken så är han så blyg för mig. Jag har försökt att ha något gott i handen som han ska ta men han vågar sig inte fram. Förstår att det kan ta tid men min undran är hur det var för er när ni skaffade guldhamster, hur lång tid tog det ungefär innan ni fick hamstern tam och hur gick ni tillväga? Tacksam för svar! 🙏

Jillyana
2021-02-01 15:06
0

Alla djur är ju totalt olika varandrs så finns ju inget ”garanterat knep”, däremot vet jag stt när jag hade hamster som liten(har inte hunnit skaffa en pga corona än …. min bilutlånare(mamma) har prrcis tillfrisknat och bilen kan vara en smitthärd så väntar en stund. Något som funkat för mig med andra djur är dock att ignorera djuret. Du är i samma rum och pratar för dig själv, läser högt eller snackar med en kompis på mobilen. Då hör, ser och luktar djuret dig men du är inte intreserad av den, alltså jagar du den inte. När den lille verkar ok med detta kan man lämna något med ens egna lukt i buren, toapapper som du gnuggat ordentligt mellan händerna och lägg något gott där och sen ignorerar du det. När den lille tagit godiset/toapapper är hen något avtrubbad till att ha din lukt i buren så då kan du kanske prova att lägga lite mer papper i buren, prata med hen. Om du känner att den lille är avslappnad om du ignorerar den så sätt i handen men fortsätt ignorera så den känner att du inte gör något jobbigt. Prova då att lägga handen där pappret och godiset var så blir det mer en tutin att där liktar det av matte/husse :) bara några knep jag anpassat från häst. Kag vet att det kanske inte är perfekt att jobba så men många gånger är flykt/bytesdjur liknande i sättet till någon grad :)

Cireea
2021-02-01 15:28
0

Jag tycker på det generella planet att det "daltas" för mycket när man ska lära känna sin nya familjemedlem. Det pratas om att lämna hamstern ensam i en vecka eller till och med två ibland, vilket är alldeles för länge!
Jag förstår om det är ett djur från en oseriös uppfödare eller butik, då är det en helt annan femma än ett djur från en seriös uppfödare.

Hamstrar från seriösa uppfödare är hanterade mycket och därför ska man inte sluta med hanteringen när hamstern väl flyttar in. Vi uppfödare påbörjar bara processen, men vi kan inte avsluta den eftersom hamstern kommer i flera stadier genom sin uppväxt och fram tills dom är vuxna. Vi påbörjar processen och våra köpare måste fortsätta vidare på den för att det ska gå.

Jag börjar med att sätta buren på en plats där vi är ofta, exempelvis vårt datorrum, och beter mig precis som vanligt. Jag är inte försiktigare eller tystare utan lever snarare om lite extra för att låta hamstern blir van vid mig och mitt hem.
Jag brukar aldrig "dalta" med mina nya hamstrar utan lyfter upp dom direkt och fortsätter på den vägen. Jag skopar bara upp dom, och är dom extra kinkiga brukar jag ta hjälp av något (exempelvis en kopp) för att sedan sätta ner dom i min hand från den.

Givetvis ska allt detta ske utan att man tvingar in hamstern i ett hörn och stressar den. Man ska vara bestämd men inte hård, om ni förstår skillnaden som jag försöker påvisa.

Jag hämtade nyligen hem en hona från en uppfödare, hon är lite "sprättig" än men låter sig plockas upp och hanteras. Jag rumsterar om i bottenmaterialet, flyttar runt på leksaker och plockar upp henne i omgångar för att lära henne att min närvaro inte är något att gömma sig för. Hon kommer alltid fram när jag kommer in i rummet och är alltid nyfiken över vad jag hittar på i buren. Ungar har lite tålamod så jag kör på korta, men istället många, sessioner.

Självklart kan en unge bli påverkad av flytten. Det är nya ljud, dofter och miljö samt att dom lämnat alla de trygga syskonen. Dock låter jag inte mina hamstrar "gömma sig" och "backa" i sin utveckling. Man måste utmana dom så att dom kan fortsätta utvecklas och frodas. Man måste hjälpa hamstern att bli trygg i sig själv och bli lite mer självsäker.

Hamstrar är givetvis individer, och man kan inte alltid gå tillväga på samma sätt för olika hamstrar. Men det här sättet fungerar för majoriteten. Utmana dom lite, var närvarande, plocka med grejer i buren, bjud på något gott, skopa upp dom och visa att du är skitkul.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Waterlily1
2021-02-01 16:43
0

Tack för era tips!😊👍🏻

Hampton
2021-02-01 16:56
0

Men åh, vad sött med en liten! Grattis till det nya husdjuret :)

Brukade ta ner handen och ‘pilla’ lite på min hamster, från sidan och aldrig bakifrån. Bara snabbt och lite, så fattade hon snart att det inte var ‘farligt’.

Waterlily1
2021-02-01 19:13
1

#4: tack! Ja han är såå fin!😊

blåbärskulan
2021-02-03 19:41
0

Har en guldhamster som är blyg och försiktig fortfarande. Har haft henne ganska länge nu. Så det är nog olika. Vissa dagar hoppar hon till när jag bara nuddar henne (smyger inte). Medan vissa dagar är det lugnt helt. Ibland kan hon till och med slänga sig ner och väsa lite, men direkt efteråt när hon märkt att det bara var jag (?) springa runt igen, stå på bakbenen och vara nyfiken och så. Så hon verkar vara väldigt lättskrämd.

Men din kan säkert bli mer tam. Min är från djuraffär tyvärr, så.. Det är nog därför min är sådan. Man vet ju inte hur hon har haft det innan.