Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: beteendedvärghamster
Läst 308 ggr
Sienna5
0

Aggressivt beteende hos hamster?

Funderar lite på vår förra hamsters beteende.
Hon var en dvärghamster. När vi köpte henne verkade hon helt normal i beteendet, men efter någon vecka hemma blev hon aggressiv.
Hon väste ofta och bet så fort hon fick tillfälle.
Det hände att hon kom ut från sitt hus (förmodligen nyvaken) och tittade sig omkring och väste.
Jag var tvungen att ha handskar när jag gav henne mat. Hon brukade få springa i en sådan där genomskinlig plastboll, och då kunde man passa på att lägga in mat och vatten eller städa buren.
Hantera henne gick inte, hon bet och hon bet hårt!
Ibland slängde hon sig på rygg och väste.
Vi lät henne vara efter ett tag, då hon blev värre och värre i humöret.
Efter ca 9 mån upptäckte jag plötsligt en knöl på hennes mage, strax ovanför bakbenet. Den var stor som ett körsbär (vilket är stort för ett så litet djur) och rödaktig. Den hade växt snabbt, för veckan innan syntes den inte.
Tog då beslutet att hon fick somna in hos veterinären.
Jag funderar på om hon kan ha varit sjuk länge innan tumören visade sig, därav hennes beteende?
Eller om hon helt enkelt hade det humöret?
Vi har haft många hamstrar genom åren, men detta beteende är något helt nytt.

• Redigerat 2021-01-31 01:24 av Cireea
Cireea
0

Det enda man kan göra är ju spekulera, är väldigt svårt att veta vad beteendet kan ha berott på utan att själv ha varit med och sett hennes beteende.

Såhär på rak arm, enbart utifrån det du beskriver, har jag dessa teorier:

1. Sjukdom och/eller smärta
  2. Genetiskt på grund av dålig avel (var kom hon ifrån?)
  3. Revirbeteende
  4. En kombination av något ovanstående

Lägger även till etiketter i ditt inlägg då dessa saknas.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hampton
0

Precis som Eeyo säger kan vi bara spekulera, men det låter verkligen som något mer allvarligt än bara ‘normalt revirbeteende’ med tanke på att din tjej höggs och och väste till den grad att hon inte kunde hanteras.

Slänga sig på rygg är ett undergivet beteende som visar att hon är livrädd. Det skulle kunna vara ett resultat av dålig avel, då hamstrar är ‘tama’ djur som ej skall vara ‘naturligt’ rädda för människan till den graden.

Min egna Guldhamster är revir-ig, men hon ‘varnar’ innan hon hugger till genom att bita lätt, och då bara när hon inte vill ut ur buren. Hon väser aldrig, och slänger sig aldrig på rygg.

minnasvensson
0

Det känner jag igen. Hart själv haft en hamster som hade ett beteende utöver det vanliga. Aggressiv.
Detta kan bero på MÅNGA olika saker.
Det kan absolut bero på humör. Men troligt vis är det något annat. Kan det vara könet? Honor har en tendens att vara mer aggressiva än hanar.
Men det kan vara hur ni hanterat hamstern. Har ni hanterat den annorlunda?
Hetsigare, frånvarande, barn i närheten, högljutt?
Hamstern kan vara sjuk/skadad. Den kanske har ont. Det kan absolut ha med hens aggressiva beteende att göra.
Kan det ha med avel att göra? Dåligt där hen va förut?
Det kan även ha med revirbeteende att göra.

Så det finns MASSOR av olika anledningar. Jag fick säkert inte med alla. Det kan även va kombinationer mellan olika saker.

Cireea
1

#3 Aggressivitet har inget att göra med könet.
Tycker du ska vara försiktig med att skriva om sånt du inte har koll på.

• Redigerat 2021-01-31 20:34 av Cireea
Sienna5
0

#1: Jag hoppas verkligen att det inte berodde på sjukdom eller smärta. Märkte inga tecken på sjukdom förrän jag upptäckte tumören. Men jag har ju tänkt tanken att hon kan ha mått dåligt redan innan och att det utlöste hennes aggressivitet.

Cireea
0

#5 lite svårt att spekulera i men fullt möjligt. Hamstrar är bytesdjur och visar sällan smärta, när dom väl gör det så har den smärtan eller sjukdomen gått rätt långt.

Är ju möjligt att tumören växt invändigt en tid och därmed påverkat hamsterns mående och då även gjort den mer "aggressiv".

Men som sagt, det är ju bara spekulationer. Kan handla om ren dålig avel i grunden också.

Sienna5
0

#2: Jag har aldrig upplevt detta beteende hos mina andra hamstrar. De har varierat i personlighet, men aldrig varit aggressiva så här.
Det känns inte normalt.

Sienna5
0

#3: Jag har haft rätt många hamsterhonor tidigare, och ingen har någonsin betett sig såhär.
Hamsterhonan vi har nu tex är jättelugn och fin.
Vi har inte behandlat henne annorlunda heller, och inga barn har hanterat henne eller skrämt henne.
Revir och/eller rädsla kan jag tänka mig, fast detta beteende var liksom extremt.

Sienna5
0

#6: Ja, det är det jag var orolig för, att hon haft ont en tid utan att jag märkt det.
Hon var väldigt pigg, aktiv och nyfiken. Klättrade på allt, och tog sig på något vis ut ur alla hagar.
Så hon verkade må bra när hon var för sig själv.
Kommer aldrig få veta vad det berodde på, men hon lider inte nu i alla fall.

Thea.1
0

#3: Bara för det är en hona betyder det inte att hamstern är aggressiv..

:)