jord till hamsterburen?
vad för jord är bäst att ha som Bottenmaterial? kommer det med någon ohyra i det? eller kan det va farligt för hamstern??? vill gärna ha buren så naturlig som möjligt!
Att bara ha jord som Bottenmaterial är inte att rekommendera. Jorden blir dammig när den är torr och eftersom hamstrar lätt blir förkylda kan man heller inte hålla jorden fuktig. Tänk också på att jord drar åt sig insekter. Det blir helt enkelt inte optimalt.
Det är bättre att sätta in Växter i krukor (kolla vår lista över säkra växter) eller bara en grävlåda som man kan ta in och ut. Kanske kan torv vara något? Har inte koll på hur mycket det dammar, men värt att kolla upp. Du kan ju även kolla på reptilavdelningen på djuraffären om dom har något vettigt.
Ett annat tips är att ha en sanddel istället och sedan en "vanlig" större del med vanligt Bottenmaterial. Finns ju en del att välja mellan som kan hjälpa till att få buren att se "naturlig" ut.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0 #1 jag skulle hålla mig på andra sidan ocianen från torv. Har jobbat i stall proffesionelt, som volontär och gått hästhållning på gymnasiet. Det dammar utav satan och används sällan om annat än för att anlägga en permanentbädd(man låter kisset ligga kvar och tar bort bajset). Bara mon åsikt dock då kan vara lite ensidig.
#2 Misstänkte att det kunde vara så med torv, vet att andra säger att torv är väldigt dammigt och vet att jag säkert kommenterat det förr. Har själv inte koll på om det är skillnad på olika sorters torv.
Men då kan det nog vara bäst att avstå torv också.
#3: flera i stallet tävlade nationellt sp de köpte nog inte dåligt strö när hästarna är försäkrade för mer än jag kommer tjäna ihop hela mitt liv XD vet att de bytte en gång men hjälpte inte. Man fick liksom vattna varje dag(med vattenslang), utom im det öste ner snö/regn. Då vart det fuktigt nog i luften.
#4 Usch, då är det absolut bäst Att undvika i hamsterburen oavsett märke. 😬
Det är svårt att göra det naturligt och samtidigt göra det optimalt för hamstern. Jag förstår att man vill göra buren naturlig med bra grävmaterial, men man får nog försöka lösa det på annat sätt än med jord och torv. Hellre lite "onaturligt" Bottenmaterial än en sjuk hamster.
Naturfärgad Carefresh kanske kan vara något TS? Har du kikat på det?
#5: jo, från vad jag erfarit(har mest använt spån/halm) så är torv en ren mardröm med damm. Min chef envisades med det till två ponnyer då de ”blev feta” annars. Hon kunde dock använt spån enöigt mig men aja.
Men kanske naturlig carefresh högst upp och så grönt som gräs högst upp?