Hamster iFokus

Hamster

Etikettertillbehördvärghamster
Läst 295 ggr
MiaBodin
2021-01-26 18:02
0

Lekhage

Hej,
Har någon testat denna lekhage till dvärghamster. Vår är mycket duktig på att ta sig ut minsta lilla springa, det ser ut som att de kan klämma sig ur mellan gallerspringorna här. Eller?

https://www.arkenzoo.se/trixie-smadjurhage-colours-8-sektioner?46460&gclid=Cj0KCQiAmL-ABhDFARIsAKywVacqqC_LwDB51G_neB8-dWJgyyaGm5V0YifAjArzrL8bXyKaUoulb_oaAtEpEALw_wcB

• Redigerat 2021-04-30 23:07 av Cireea
Cireea
2021-01-26 18:08
0

Rekommenderar inte att använda den. Den är inte rymningssäker utan hamstrarna klättrar över på ett par sekunder. Utöver det så är det många som tuggar på gallret när det ges möjlighet.

Tipsar istället om andra möjligheter:

• Pallkragar (2 på varandra)
  • Plexiglas från Biltema (tejpa ihop så många du vill ha)
  • Bollhav, utan bollarna såklart (finns billiga alternativ online)
  • Snickra ihop eget med träskivor

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Cute hamster ]
2021-01-26 18:08
0

Har inte en sådan lekhage men jag tror det går bra om din hamster inte är så bra på att klättra. Jag har hört från folk som har varit med om att deras hamstrar har rymt från en sådan. Om du är osäker på att skaffa en tycker jag att du inte borde köpa. :)

Cireea
2021-01-26 18:11
0

Ett annat tips utöver dom jag nämnde i #1 är denna från Zooplus:

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/hager/av_tra/452940

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Stor inomhushage från Skyline som enkelt monteras ihop och isär med ett sticksystem. Passar alla små gnagare, hamstrar och marsvin. Fri frakt över 599 kr!
Meraxes
2021-01-26 19:14
0

Gallerhagen från Trixie vågade jag inte köpa (har också dvärghamster) pga den uppenbara rymningsrisken. Jag har hagen i inlägg #3 från zooplus och är jättenöjd! Den är rymningssäker (så länge man inte sätter något högt för nära kanten såklart) och en bra storlek tycker jag. Enda nackdelen är väl att man får vara lite försiktig när man monterar upp/ner den så att inte träpiggarna som man kopplar ihop delarna med bryts av. Men är som sagt väldigt nöjd med den och de platta skivorna är enkla att ställa undan någonstans när man inte har dem uppe.

Sen kan ju hamstern börja gnaga i springorna där ”utgångarna” är (det finns två öppningar som man kan såga upp om man vill, en på långsidan och en på kortsidan, de syns tydligt på bilderna på hagen) så det får man se upp med. Nu gnager min hamster knappt på nåt så jag har inte det problemet men det är nåt att vara uppmärksam på!

• Redigerat 2021-01-26 19:17 av Meraxes
blåbärskulan
2021-01-26 20:11
0

#0: Nej, den är inte bra. Har den själv. Min försöker klättra över och lyfter hela den.

• Redigerat 2021-01-26 20:11 av blåbärskulan
[🐾Hamster🐾]
2021-01-27 18:22
0

Köp inte den för rymningsrisken.