Orolig för guldhamster
Hej, jag har haft flera hamstrar tidigare men detta är min första guldhamster. Hon är 4 månader gammal och har börjar klia väldigt mycket senaste tiden. Jag tror det kan vara skabb men skulle behöva eran hjälp. Hon har även nåt gult kladd runt könet som gör mig lite orolig.
- Redigerat 2021-01-25 19:07 av Cireea
Först och främst så la jag till etiketter i ditt inlägg, detta för att öronmärka tråden med rätt "taggar". Ville bara skriva det utifall du undrar varför det står att jag redigerat ditt inlägg.
Nu till själva frågan.
Gult och kladdigt runt könet kan antingen vara brunst, torkat kiss eller också kan det vara tecken på livmoderinflammation.
Angående kliandet så kan det vara tecken på allergi, antingen mot Bottenmaterial eller Foder. Det kan också vara tecken på ohyra eller demodex.
Vad har du för Bottenmaterial? Vad ger du för Foder?
Du bör uppsöka veterinär för en genomgång. Skulle det exempelvis vara livmoderinflammation är det av stor vikt att din hamster får hjälp innan det är för sent. Förloppet går snabbt och på ett par dagar är det livshotande. Även ohyra, allergi eller demodex kan orsaka stora problem om det inte blir behandlat.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Just nu använder jag little and biggers softwood som är gjort av furuträ, Jag ger brit animals hamster och verselagas nature hamster fröblandning. Tänkte fråga här först innan jag uppsöker veterinär ifall det inte var något att oroa sig för.
#2 Så en form av kutterspån?
Furu är namnet på virket från tall, det vill säga ett barrträd. Kan mycket väl vara det som orsakat att hamstern kliar sig mer. Dock är detta inget jag kan garantera utan du bör uppsöka veterinär med din hamster.
Kika även igenom vår artikel om Bottenmaterial här på sajten, där kan du se flera sorters Bottenmaterial som är lämpligare.
Gå till veterinären!
#5: Ja de gör jag till alla mina hamstrar:)
#6: Vad blir värdena på de två fodren som du blandar? Om du inte har koll på det så råder jag dig starkt att låta bli att blanda två sorters olika Foder. Då detta kan rubba och ändra på näringsvärdena på fodret något extremt. Har man inte kunskap om hur man kan blanda eget Foder och eller/blanda i flera Foder sorter. Så ska man avstå från det då det kräver en hel del kunskap om hamstrars näringsbehov. Om man blandar flera olika sorters Foder helt utan att hålla koll på vad näringsvärdena slutligen hamnar på så kan det även orsaka mycket på hamsterns hälsa. Då den kan få vissa för höga siffror eller för låga på något av näringsvärden och evetuella näringsbrister med mera kan tillkomma. Därav ska man avstå från detta om man inte har tillräckligt med kunskap om hamstrars näringsbehov och vet på vad näringsvärdena hamnar på då man blandar flera olika sorter Foder.
- Redigerat 2021-01-26 03:02 av Robbo&Breton
#7: de e typ mer att ja har 1 sorts pellets ish o 1 fröblandning men ja förstår att ja inte borde blanda om ja inte vet slutvärdet osånt så ska kolla upp mer om vad värdet blir om man blandar de 2
#8: ska du gå till veterinären med hamstern?
#9: Ja funderar fortfarande eftersom de kanske bara är bottenmatrialet
#10 bottenmaterialet har inget att göra med din hamsters kletiga kön. Som jag sa, har du otur är det en livmoderinflammation och då har du inte tid att "fundera". Åk in istället.
Åk till veterinären innan det är för sent. Enligt lagen måste man ta ett sjukt djur till veterinären. :)
Mvh
Mig
Min första hamster för ca 4 år sen, hade nyss fått ett annat Bottenmaterial och jag trodde det va de som var felet. Men det var tydligen en tumör i örat.
Så åk in till veterinären för din hamsters bästa
:)
- Redigerat 2021-01-26 17:53 av Thea.1