Hampaströ
Hej, idag tänkte jag åka till granngården och köpa hampaströ till mina hamstrar. Men innan jag gör det vill jag bara höra lite från er som använder hampa till era hamstrar. Är det grävbart och går det att gräva tunnlar i det? Luktar det och dammar det? Sticks de små träbitarna när man tar i det? Kan hamstrar bli allergiska eller reagera på ströet? Har läst lite men vill ändå vara på den säkra sidan. Skriv gärna vad ni tycker om ströet. Tacksam för svar! 😊
Hej! Jag använder hampaströ från granngården till mina hamstrar, det kan dom gräva i men är osäker på hur bra gångarna håller. Det dammar (enligt mig) endast när man rör om mycket i det som t.ex när man städar buren.
Jag tycker att ströet ibland luktar after eight hahah, men annars så luktar det inte särskilt mycket och ströet har en bra uppsugningsförmåga så det luktar sällan kiss som vanligt strö gärna drar till sig.
Hoppas att du fick någorlunda svar på dina frågor.
Skriv gärna sen om vad du tyckte om ströet😊
Ha en bra dag!😊
Jag använde det ströet i flera år men upplevde den sista tiden att flera av mina hamstrar fick irriterade luftvägar och att ströet dammade en del. Även jag fick en del irritation i näsan när jag höll på i burarna. Tänker att hamstrarna gräver och då rör om i ströet vilket då gör att damm yrar upp och sätter sig i hamsterns luftvägar men också på inredning och burväggar.
Jag drog med fingrarna längst leksaker och burens väggar och det låt då ett tunt lager av fint damm överallt.
Jag valde att stoppa användningen av lättströ/hampaströ och använder numer Chipsi Extra. Fungerar tipp topp för mig och ingen hamster har uppvisat symptom på irriterade luftvägar.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: ok 👍, jag kan testa hampaströ först och se, men går det att gräva i chips extra?
- Redigerat 2021-01-23 12:24 av [Cute hamster ]
#3 Det går att gräva i alla Bottenmaterial 😅 Det blir bara inte hållbara gångar. Men om man blandar Chipsi Extra med något, exempelvis Carefresh eller liknande, så bör det kunna gå att stabilisera. 😊
Jag använde hampaströ till alldeles nyligen (bytte häromdagen bara) eftersom jag (tack vare Cireea :D) upptäckte att det var väldigt dammigt. Jag har en IKEA Samla-bur så jag har inte sett dammet eftersom det är vitt, men när jag drog handen längs med burväggen så blev jag helt vit :( Och när jag bytte ut hampaströet och rörde om i det kände jag hur det blev lite tyngre att andas och jag fick hosta ett par gånger. Även min hamsters hus var alldeles dammigt på insidan. Hon har inte visat några tecken på att vara irriterad i luftvägarna men jag tänker att det ändå inte kan vara nyttigt för hennes små lungor att andas in det där dammet hela tiden. Och hon kan ju få luftvägsproblem längre fram liksom och det ville jag inte riskera. Så nu har jag bytt till Millamore blandat med Toa-lätt. Hon gillar att gräva i det men det blir inte stabila gångar så tänkte prova att blanda i mer Toa-lätt. Om inte det funkar testar jag nog att blanda i Carefresh istället.
#4: finns chipsi extra att köpa i någon affär?
Jag har hampaströ från granngården och tycker det funkar bra. Ibland carefresh.
#6 Nej, tror det bara finns att köpa via nätet. Vet dock att Alspån, som är mer eller mindre likadant, brukar finnas i butik.
#8: okej ja det har jag sett :)