Etiketterhälsahamstersajtenifokus
Läst 370 ggr
Cireea
2021-01-18, 14:15

Kontakta veterinär!

Det dyker emellanåt upp medlemmar, oftast helt nya, som skriver här inne i om diverse symptom hos deras hamster samt undrar vad det kan vara och vad dom bör göra. Jag förstår att man i förtvivlan söker kunskap hos andra, men iFokus är inte rätt stället att vända sig till.

Har man en hamster som uppvisar tecken på att allmäntillståndet inte är som det borde vara ska man alltid vända till veterinär. Vi kan inte avgöra vad som är fel med din hamster och inte heller kan vi rekommendera några behandlingar. Det enda vi kan göra här inne är att spekulera och diskutera.

Är man osäker på var man bör vända sig kan vi säkert hjälpa till med tips på bra kliniker, men mer än så kan vi inte göra här inne.

Hamstrar är bytesdjur och uppvisar sällan synliga tecken på sjukdom, dom döljer det in i det sista. Om din hamster därför uppvisar tecken på att allt inte är bra bör man inte vänta med att åka in. När tydliga tecken väl uppvisas brukar det ha gått nog långt och då behöver man få igång behandling snarast.

Kontakta alltid veterinär om du känner en oro över din hamsters allmäntillstånd eller om din hamster uppvisar tecken på sjukdom. Även om man inte alltid behöver åka in akut kan det vara bra att snabbt inleda en dialog med veterinären för att vara beredd om och när ett besök behövs.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

• Redigerat 2021-01-18, 14:21 av Cireea
Herveaux
2021-01-18, 14:33

#0: Tack! 🌺
Jag blir alltid lika förbryllad när folk skriver i hysterisk ton att deras djur (oavsett djurslag) inte mår bra och undrar vad det kan vara eller vad de ska göra.
För mig är det så självklart att man börjar med att kontakta en veterinär.
Om veterinären sen inte ser något akut behov av vård (men ett besök bokas in), då är det en helt annan sak att sen fråga om andra har upplevt liknande och vad deras djur då hade drabbats av.
Jag har varit både mus-, rått-, katt- och hundägare och vet hur fruktansvärt orolig man blir när ens pälskling inte mår bra och bara ovissheten kan driva en till vansinne. Men att skrika på ett forum efter akut hjälp och be om snabba svar när man inte har kontaktat veterinär känns bakvänt i min värld.

Jättebra skrivet som vanligt! 👍

// Harley
Sajtvärd Star Stable Medarbetare Ridsport, Film, Hamster, Guldhamster

Cireea
2021-01-19, 11:57

#1 Absolut att man kan bolla idéer och tankar, det är jag helt för. Men det ska i så fall ske, precis som du skriver, efter man tagit kontakt med veterinären.

Det blir så bakvänt att komma in hit först, vi är inte några veterinären och även om det skulle finnas en och annan veterinär här så kan man inte göra en bedömning enbart utifrån ett inlägg.

Eyos Hamsteruppföding

Herveaux
2021-01-31, 18:15

Dags att putta upp den här. 😥

// Harley

Thea.1
2021-01-31, 19:00

(Minnasvensson) åk till veterinär nu! Såg att de inlägget du gjorde var låst så skriver här ist

4-3/19 - 11-2/20 Buddy

1-3/19 - 27-1/21 Thea

12-7/20 - Luna Pearl

Herveaux
2021-02-22, 15:38

Puttar upp den här alltid lika aktuella påminnelsen.

// Harley

Jättebra skrivet!👍👍👍

Jag är helt borta!
Ska gå och leta efter mig själv nu.
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig

Cireea
2021-04-05, 07:09

Knuffar upp den här i inläggslistan igen 😊
Väldigt viktigt att man tar kontakt med veterinär vid oro!

Eyos Hamsteruppföding

RAotNB
2021-04-05, 09:39

Man skulle inte kunna nåla fast inlägget så att det alltid syns i listan?
Bara en tanke.

"The Greatest thing you'll ever learn is to love and be loved in return"

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Cireea
2021-04-05, 09:42

#8 Så vitt jag förstått det så nålas den fast om jag väljer "aktuellt" men att den då "ramlar ner" i listan igen för medlemmar när dom läst inlägget.
Annars kan jag fästa den på framsidan.

Inget av det gör någon större skillnad dock, folk ignorerar allt från Annonsregler till andra viktiga artiklar som ligger både under aktuellt och på framsidan. 🙄

Eyos Hamsteruppföding

RAotNB
2021-04-05, 09:54

#9: ah, visste inte att det var så nålningen fungerar på iFokus. Trodde det var på samma sätt som på andra hemsidor.
Synd.

Jo, dessvärre så är det så.

"The Greatest thing you'll ever learn is to love and be loved in return"

Medarbetare på Hår.

/ Billy

Upp till toppen