Hamster iFokus

Hamster

Läst 406 ggr
[Hamster tjejen]
0

Hamsterungar som inte såldes

Hej! Jag är bara lite nyfiken på vad ni gör med era hamsterungar som inte säljs?

Nephi
2

Jag hoppas du har en plan för dina sen innan du planerade kullen, men jag skulle väll tro att normalt behåller man de ungar man får till den dag man får dem sålt.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Hamster tjejen]
0

Ja såklart jag har en plan!😁 Annars skulle jag inte avla!
Jag bara undrade vad folk egentligen gör med sina ungar om dem inte får alla sålda.

blåbärskulan
3

#2: man får väl ta hand om dom själv då såklart?

• Redigerat 2021-01-08 09:49 av blåbärskulan
[Hamster tjejen]
0

Ja det kan man göra om man har plats.
Jag ska ge bort till släkten (dom ungar som blir över) då det är många i släkten som har värsta zooet hemma.

blåbärskulan
5

#4: Man får ha plats till det själv om man ska avla. Det får man tänka på innan. Man ska ju inte avla bara för att tjäna pengar eller för det är roligt, utan vilja och kunna ta hand om dom om dom inte blir sålda liksom.

blåbärskulan
4

#4: Om du har så många nu så är det bra om du kanske väntar tills du avlar nästa gång, om du ska det. Du ska ju hinna ta hand om alla.

• Redigerat 2021-01-08 10:16 av blåbärskulan
blåbärskulan
0

Hur många har du?

[Hamster tjejen]
0

Ja, jag har plats. Jag tänkte bara på dem som inte har plats. Fast du har ju rätt, har man inte plats så bör man inte avla.
Dessutom så tjänar man inte extra pengar på att avla, man går snarare back.
Jag avlar för att det är kul och man har alltid något att pyssla med. Samtidigt som det är kul att se vilka färger det blir av dem.

Vad menar du med "Om du nu har så många så är det bra om du kanske väntar tills du avlat nästa gång, om du ska det"?

Hur många ungar jag har eller hur många hamstrar jag har?

Uppkatten
6

Avla ska man göra först om det finns en efterfrågan.

Att det är kul att se vilka färger det blir är definitivt inte rätt skäl till avel!

Man bör också tänka på att det alltid finns en risk för mamman vid avel, och att hon inte bör utsättas för onödig belastning.

Självklart måste man vara beredd att ge varenda unge som man avlar fram ett långt och gott liv därhemma om man inte får ungarna sålda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

blåbärskulan
0

Okej. Ja, hur många hamstrar du har totalt undrade jag bara.

[Hamster tjejen]
0

Jag har ju ungarna. Sedan har jag 6 andra 👍

[Hamster tjejen]
0

#9: Jag har redan fixat med allt, du kan vara lugn.

Varför avlar man då? Alla avlar ju för olika saker??

Japp, det finns ju alltid risker för mamman. Därför har jag ett sparkonto där jag har pengar för alla nödvändiga veterinär besök!

Jag har sett till att varje unge kommer hitta ett hem där dem trivs.

Tack för din oroan, men det du beskriver är redan löst! 👍

blåbärskulan
0

#11: Det var många.

blåbärskulan
0

#11: hur många ungar då?

Uppkatten
2

Jag tycker inte alls att det verkar vara löst.

Jag uppfattar att du avlar på fel grunder om det bara är för att "det är kul att se vilka färger det blir".

Man avlar om det finns en reell efterfrågan. Man har också ett avelsmässigt ansvar gentemot arten och rasen. Man ska ha koll på sådant som genetik, ärftlighet, sjukdomar, rasstandard och ha en tydlig målsättning med sin avel.

Det är skillnad på seriös avel och "förökning".

Man har också ett stort personligt ansvar att ge varje hamster bästa möjliga förutsättningar för ett bra liv.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
2

#11:
Jag hoppas du läst detta om då håller så många hamstrar för enligt vad jag förstår behöver du ha kontakt med Jordbruksverket för att hålla det antalet. 🤷🏼‍♀️

https://djur.jordbruksverket.se/download/18.7c1e1fce169bee5214fb19d3/1554448722900/2019-027.pdf

1§ I6kap.4§djurskyddslagen(2018:1192)finns bestämmelser om krav på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:

1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
  2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning
    att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
  3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
  4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

blåbärskulan
2

Bra att de har lag på att man inte får ha hur många som helst utan tillåtelse.

• Redigerat 2021-01-08 11:24 av blåbärskulan
[Hamster tjejen]
0

#16: kom inte in på sidan!
Så jag kan inte ha 6 hamstrar? Jag hänger inte riktigt med…

[Hamster tjejen]
0

Bara för att klargöra nu!
Jag avlar inte med stamtavla, vilket då gör mig till "oseriös" avlare. Jag kan inte säga att jag är en uppfödare liksom.

Nephi
2

#19: Jordbruksverket bryr sig inte om du avlat seriöst eller oseriöst, de bryr sig om hur många djur/burar du har, att du säljer och hur dina burar ser ut.
Och ja du måste ha tillstånd för att sälja och hålla 6 djur eller fler enligt vad jag förstod

Nephi
1

#17: Det var din kommentar om antal som fick mig att kolla upp det 😁

De flesta sällskapsdjur har någon gräns för hur många man får ha 🤷🏼‍♀️

[Hamster tjejen]
0

#20: Det är ju konstigt, för jag har sett många andra som har typ 12 burar med hamster i. Det är enligt mig rätt vanligt att ha många hamstrar, särskilt om man avlar på dem.
Jag sökte på det hela men hittade ingen sådan sida. Har själv aldrig hört talas om att det finns en gräns på hur många man får ha.

Hur som helst, alla burarna är lagliga, deras inredning är laglig och jag ser till att dom får den vård dom behöver samt tar dom till veterinären om någon skulle behöva det.

Nephi
2

#22: Om du inte vill tro på vad jag länkat så ring eller mejla Jordbruksverket och se vad dem säger 🤷🏼‍♀️

[Hamster tjejen]
0

Jo då! Jag tror på dig!
Jag kom bara inte in på länken så jag är lite förvirrad.
Jag ringer in dit och pratar med dom och hör mig för nu 👍

Cireea
3

Angående #16 så har det varit på tapeten måååånga gånger genom åren. Inget tillstånd behövs då uppfödning räknas som hobby så länge du inte går med vinst etc.  🙂Så ingen uppfödare har tillstånd då det inte är yrkesmässigt. Detta har alltså diskuterats med länstyrelsen direkt.

Angående vad jag gör med ungarna så behåller jag samtliga tills dess att dom hittar ett hem, oavsett om det handlar om ett par veckor eller några månader. Det är sånt man måste räkna med när man föder upp.

#8 Ännu en gång bevisar du att du avlar på fel grunder, trots det vi diskuterat i andra trådar. Att avla handlar om så mycket mer än bara "för att det är kul". Självklart ska det man tycka det är kul, men det är ju bara en liten faktor i det större sammanhanget. När man avlar ska det vara för att främja arten med tydliga målsättningar. Det ska finnas en plan bakom varje enskild kull. Ingen kull ska tas bara för att.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Hamster tjejen]
0

#25: så du menar att man inte behöver tillstånd till att ha massa hamstrar?

Uppkatten
0

#25 Är du säker på att man får ha fritt antal hamstrar utan godkännande av länsstyrelsen? De är ju väldigt strikta när det gäller antalet katter man får ha (oavsett avel/hobby/ej avel), varför skulle texten tolkas olika för katt och hamster?

[Hamster tjejen]
0

#27: mm, sant.
Men dem anser väl att katter är mer "jobb" och "viktigare" eller något..
Jag vet inte, men jag antar att det är något sådant.

Cireea
1

#27 Ja, jag är säker.
"Följande verksamheter.." syftar på att det är yrkesmässigt. Uppfödning av hamster faller inte under den kategorin då det inte är yrkesmässigt utan en hobby där man inte går med vinst. Det är inget som skattas på eller liknande.

Det hade varit annorlunda om man bedriver något yrkesmässigt (exempelvis ett pensionat), då faller det under dessa regler.

[Hamster tjejen]
0

#29: okej!
Tack så mycket 😃

blåbärskulan
2

#18: Tycker ändå du har för mångs när du nyss frågade hur man tämjer en hamster och vad man ska ge för mat till dom. Det borde du veta innan du ens tänker tanken på att börja med avel.

• Redigerat 2021-01-08 16:52 av blåbärskulan
[Hamster tjejen]
0

Alla har ju sina åsikter.
Och jag vet hur man tämjer hamstrar, jag frågade bara om mer tips.
Maten? Ja, jag tror knappast att du kan precis allt om hamstrar heller.
Men vi är ju här för att lära oss! Inte sant?

91Marran
0

#32 Ja visst är vi. Det är tur att detta forumet finns.

Mvh
Mig

[Hamster tjejen]
0

Ja!

blåbärskulan
4

#32: Nej ingen vet allt. Men när det handlar om avel just måste man kunna rätt mycket.

blåbärskulan
4

Hoppas du hittar någon som kan köpa ungarna om du inte kan ta hand om alla. Eftersom du frågade vad man annars ska göra.

• Redigerat 2021-01-08 20:24 av blåbärskulan
[Hamster tjejen]
0

Som sagt, min släkt vill ha ungarna som "blir över"

Cireea
3

#37 Det fungerar ju bara 1-2 gånger.
Vad gör du när den "marknaden" mättats? När dom inte kan ta emot fler.

Thea.1
0

Att avla är ett jättestort ansvar.
Man borde vara påläst innan börjar avla. Som Blåbärskulan så håller jag verkligen med dig. Du ställer massor av frågor som man bör kunna innan man tar ett så stort beslut som avel. Det verkar inte alls som att du är påläst, detta är inget personligt mot dig, men om du inte vet hur man tämjer en hamster eller vilket Foder det ska ha så är det nog inte rätt tillfälle att avla.
Nu kanske du vet mer en vad det låter?
Men det är för hamsterns skull, för detta känns inte så seriöst. Men jag vet inte om det stämmer eller inte?
Men jag önskar dig all lycka till med dig och dina fluffbollar :))

:)

blåbärskulan
0

#37: Efter det då? När dom inte kan ta fler

Robbo&Breton
1

Bestämmer man sig för att börja avla är det ju självklart att detta kapitlet också ska ingå i planerna. Enligt mig är det helt orepsketlöst och oförståeligt att ta en kull till världen när man inte har den plats eller tid med hamstrarna. Om de sedan inte säljs. Låter helt konstigt i mina öron. Detta är trots allt djur vi pratar om. Är man osäker på att alla ungarna inte säljs och vet att man inte kommer ha samma tid, plats och möjlighet för fler djur. Så tar man inte en kull.

#8 Att avla bara för att de är kul och man vill se vilka färger det blir. Är verkligen helt och hållet orepektlöst. Börjar man avla så ska man ha en tydlig målsättning för sin avel och varje kull. Såklart kan man ha olika målsättningar för sin avel. Men i en god och respektfull nivå för djuren. Att avla för att få fram och förbättra färger hos hamstrarna. Är snarare vad man gör. Men själv skulle jag alltid trots allt sätta hälsa, temperament och typstandard före det.
Det låter verkligen som om du knappast har någon koll alls på genetik och färger. Jag tycker att du i första hand bör släppa det här med avel helt och hållet och invänta rätt tid för det. Du har en del att lära innan du återigen sätter dig i detta. Jag kan lova dig att det trots allt finns tillräckligt och bra uppfödare av guldhamster just nu. Planerar du inte att avla för att tillföra arten något bra så är det helt enkelt bara släppa tanken om avel och fortsätta vidare med endast hamsterägandet.

blåbärskulan
0

#41: håller med.