Hamster iFokus

Hamster

Läst 179 ggr
[Hamster tjejen]
0

Hamster på gräsmatta

Är det ok om man tar ut sin hamster på gräsmatta (under sommaren) när det är lagom temperatur för dem att vara ute? Eller är gräset typ "farligt"?

Cireea
1

Man kan ta ut hamstern så länge det är på rätt plats. Det vill säga att det är en skuggig plats och att gräset inte är besprutat eller finns risk för ohyra eller spillning från andra djur som kan orsaka problem för hamstern. Givetvis måste platsen också vara säkrad, vilket är svårt eftersom du inte kan kontrollera naturen eller djuren runtom er.

Dock anser jag att hamstrar inte har något ute att göra. Vill man låta dom njuta av vad sommaren har att ge så kan man plocka in lämpliga Växter, blommor och gräs att ge i buren.
Att ta ut hamstern är att utsätta dom för onödig stress och risk för att något skulle hända. Exempelvis risk för katt och fågel som kan plocka hamstern. Dessutom är hamstrarna inte "dagsdjur" vilket gör att den tid på dygnet som är mest lämplig att ta ut hamstrarna på inte är rätt för dom naturligt.

Läs mer här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1330165/nar-man-tar-ut-sin-hamster

Växter här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1452136/vaxter-i-buren

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-01-05 19:50 av Cireea
91Marran
0

Gör aldrig om det igen. Grannens katt kom framspringande mot den. Mamma fick upp fönstret och skrek till mig. Men visst kan man det. Så länge du har koll.

Mvh
Mig

[Hamster tjejen]
1

Okej, det låter inte riktigt som en bra ide att testa på! Vi bor i hus där det inte finns så mycket katter, men ändå liksom för säkerhetens skull.