Tämja en guldhamster
Hej, jag har nyligen köpt en guldhamster. Han är verkligen rädd av sig! Är det någon som har lite tips på hur man kan tämja en guldhamster?
Till att börja med bör du låta hamstern landa i sitt nya hem. Det är ny miljö med nya dofter och ljud. Låt hamstern komma till ro.
Sedan är det otroligt individuellt hur man kan gå till väga, allt beror på hamstern och hur snabbt den blir trygg. Du beskriver att hamstern är rädd av sig, då skulle jag börjat långsamt och ta små steg framåt. Börja med att prata nära buren och låt din hamster bli van vid din röst.
Efter en tid kan du sedan sitta och bra med handen i buren, lägg gärna något gott i handen så din hamster associerar dina händer med något positivt.
Så småningom kan du ta ut din hamster till exempelvis en rasthage. Vill hamstern inte bli lyft kan du använda en mugg eller något annat för att skopa upp hamstern. Ge något gott i samband med att hamstern får komma ut, detta kommer den tillslut koppla som något positivt då den får komma ut och utforska utanför buren samt att du erbjuder något gott.
Allt handlar om positiv förstärkning, alltså att när hamstern vågar sig fram till dig så belönas den med något gott eller något bra.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack!
Ja hamstern har fått boa in sig i 4 dagar nu. Jag testade att skopa upp honom med mina händer men då hoppade han ur. Ska testa mer idag 😊
Men hade inte du en uppfödning?
#3: Nej, eller det är en "oseriös" uppfödning, då jag inte har stamtavla. Jag ska börja med stamtavla nästa gång jag avlar.
Vad spelar det för roll?
#4: Tyckte bara att man borde veta hur man tämjer en hamster om man har en uppfödning. Spelar ingen roll om det är seriöst eller inte då det handlar om djur.
Sen med tanke på andra saker du skrivit på forumet om tex vad de ska ha för mat. Läs på mer innan du börjar med avel igen för det känns inte som du har så mycket kunskap sedan innan.
- Redigerat 2021-01-06 14:25 av blåbärskulan
Såklart jag vet hur man tämjer en hamster! Undrade bara om fler hade tips så det går snabbare.
Jag har lärt mig av böcker, utdaterad info. Det är därför jag är här för att lära mig, inte för att bli dömd över att jag avlar utan att vet vad som är bäst för djuret.
Har redan berättat flera gånger att jag för tillfället håller på att ändra mina rutiner så mina hamstrar ska må bättre. 😊
#6: det tar tid att tämja en hamster.
Det för du räkna med, Det borde du veta, det är då det konstigt att du redan ska börja avla, du får va påläst innan. Det är ett väldigt stort ansvar att avla. Precis som #5 säger.
Men lycka till om du ska avla. :)
:)
Har man mest haft att göra med tämjda/egenuppfödda hamstrar sedan innan är det helt möjligt att det inte går så lätt. Speciellt om man mest har erfarenhet av att föda upp hemma och inte haft tillgång till en förening, då har man kanske varit van vid en metod som funkar på de flesta småhamstrar, men kan vara svårare att tillämpa på lite större hamstrar och hamstrar som inte är ‘de flesta’.
Min egna var ju handtam till en början eftersom uppfödaren lagt ner tid och arbete på det, sedan visade det sig att hon hade revirkänslor, och då fungerade det inte att använda de flesta guider som börjar med ‘få den van att ha din hand i buren’.
Som #1 säger så är Hamsterhissen ett utmärkt sätt att börja på! När hamstern lärt sig att hissen är rolig kan du låta honom springa runt dig när du sitter i ett slutet område med honom. Lägg ut lite frön och så, men rör inte hamstern och ge honom ingen uppmärksamhet. Gör detta i ca 5 minuter till att börja med, det är bättre med en kort stund varje kväll än en lång stund ibland. Låt honom krypa omkring som han vill, vill han smaka på dina fötter så låter du honom göra det. Jaga honom absolut inte, försök inte röra honom. Syftet är att han skall bli trygg med din närvaro.
#8: Tack för tips!