Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelhamsterallmänt
Läst 198 ggr
Hampton
1

Kul med Avel!

Kan vi ha en tråd där vi listar roliga händelser, minnen, och erfarenheter som vi fått utav avel inom hamsterföreningar? Alltså avel utförd med stamboksförda invidider.

Nu menar jag inte allmänna saker som ‘slipper stödja fabriksavel’ utan saker som ni skulle lyfta fram om ni vill berätta för en kompis som redan har koll på djurhållning/avel om varför just hamsteravel har gett er någonting att se fram emot, oavsett om ni avlat själva, ställt ut, eller bara haft kontakt med uppfödare.

Jag börjar med att lyfta fram det superbra bemötandet jag fick från uppfödaren. Jag hade aldrig haft en gnagare förut, och jag var rånervös då jag hört att hamstrar måste ‘tämjas’. Uppfödaren var jättesnäll och erfaren, förklarade hur hon brukade göra och hur hamstern skulle skötas, samt visade mig hamsters släkt och hur tama och stora de hade blivit. Det hjälpte jättemycket att veta att hamsterns förfäder var tama och snälla, då blev det lättare att inte tappa modet i tämjningsprocessen.

• Redigerat 2021-01-04 21:22 av Hampton
Cireea
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 14
Förhandsgranskning av bild 2 av 14
Förhandsgranskning av bild 3 av 14
Förhandsgranskning av bild 4 av 14
Förhandsgranskning av bild 5 av 14
Förhandsgranskning av bild 6 av 14
Förhandsgranskning av bild 7 av 14
Förhandsgranskning av bild 8 av 14
Förhandsgranskning av bild 9 av 14
Förhandsgranskning av bild 10 av 14
Förhandsgranskning av bild 11 av 14
Förhandsgranskning av bild 12 av 14
Förhandsgranskning av bild 13 av 14
Förhandsgranskning av bild 14 av 14

Recessiva gener!
Jag kommer aldrig sluta imponeras över hur länge recessiva gener hänger med i linjen. Några av de finaste minnen jag har med mig är när recessiva gener dykt upp utan att man förväntat sig det.

Mina första rex kom som en överraskning 2015.
Jag hade inte förväntat mig rex och det var inget som jag planerat att avla på över huvudtaget. Men så kom dom.. tre ursöta rexbebisar och sedan dess har jag varit fast. Sedan 2015 har jag därför lagt stor fokus på rex i min avel. Jag är en av få uppfödare som avlar rex idag, och nog den enda som har rex som en huvudinriktning för tillfället.

Under 2020 fick jag oplanerat rex inte bara en gång utan TVÅ gånger. Min plan var då att avla fram rexbärare men så kom det rex i kullarna. Båda gångerna som jag planerade rexbärare behöll jag istället en rex.

Bifogar lite bilder på mina rexar genom tiderna.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Robbo&Breton
2

#1 Nämen vad fina rexar! 😍 Kan instämma med att recessiva gener är väldigt så fascinerande och intressant.

Jag är personligen är även ganska så glad över det bemötande jag har fått då jag började intresserad mig för hamster avel. Är trots allt något av en utmaning att förstå sig på allt som har med avel att göra. Genetiken, recessiva och dominanta gener, genetiska defekter och sjukdomar, dräktighet hos hamstern, mål och planer i aveln, färger och teckningar m.m. Helt enkelt en hel del som man måste kunna och ha vetskap om när man bestämmer sig för att börja avla.

Under den tiden jag började intressera mig för hamster aveln på högre nivå , vilket nu kanske är i snart 2 år. Så har jag verkligen lärt mig otroligt mycket. Vilket inte skulle vara möjligt genom att läsa på allt själv och försöka klura ut på vad som egentligen menas med allt. Utan stöd från flera uppfödare och andra kunniga hamster människor så skulle jag verkligen inte kunna allt som jag i dagsläget vet om hamstrar och utvecklas i. Jag kan minst sagt vara oändligt tacksam till dessa personer. Det betyder verkligen mycket för mig som ny att starta upp en seriös avel av hamstrar, att få den hjälp. För mig som ny i allt detta så hade jag verkligen inte kunnat tolka alla saker genom att endast ha möjlighet till att läsa på i allt på egen hand. Utan det har varit och kommer fortfarande vara till stor hjälp att ha människor kring mig som kan svara på frågor. Om sånt som jag är osäker på eller inte riktigt förstår.

En sak som bland annat gör mig väldigt glad och tacksam. Är när vissa i detta fall uppfödare mer än villigt hjälper till med att ge information om sånt som jag inte kunnat få reda på själv eller helt enkelt haft svårt med att förstå. Det jag bland annat har i åtanke i detta är. När jag fick bra och givande information om eventuella neurologiska sjukdomar som kan uppkomma hos bland annat Roborovskis Dvärghamster. Tidigare har jag haft dessa sjukdomar lite i vetskap. Men har dock inte varit särskilt medveten om att de bland annat kan vara granska så vanliga hos Roborovskis Dvärghamster.

Jag hoppas verkligen på att detta kan bli bättre i hamstervärlden med att stötta nya uppfödare och hjälpa de på vägen. Tyvärr får inte alla som vill bedriva seriös avel med stambokförda djur, denna hjälp. Vi alla är trots alla nybörjare någon gång och har varit det tidigare eller senare. Men vi kan ta hjälp av varandra och främja eventuell större gradig kunskap och trevlig atmosfär i hamster aveln.

Något mer som jag är glad över att ha lärt mig. Är att jag genom att nu leta avelsdjur. Har lärt mig att verkligen tänka till om det är rätt djur för min avel och detta har även lärt mig att ha större tålamod för att leta efter rätt avelsdjur. Då jag inte har någon tidigare erfarenhet och vet inte hur andra hade i början i sin avel och hur snabbt det gick framåt. Men med mitt intresse för Roborovski Dvärghamster och att börja avla på de. Så har det varit en hel del tvivel och hopplösa stunder. Då allt inte gått som tänkt. Då denna art tyvärr inte har så många uppfödare i Sverige, i dagsläget. Under rådande situation har det även varit svårt att importera djur utomlands. Vilket jag som ny har valt att avstå från trots kanske en del eventuella möjligheter med det trots allt, på grund av de eventuella komplikationer som kan tillkomma med pandemin. För att hitta rätt avelshona, har jag behövt sammanlagt fyra försök för att slutligen ha hittat en hona som fortfarande inte helt säkert, men förhoppningsvis kan passa min avel. Det beror helt enkelt även på hur hon fortsatt utvecklar sig. Detta på grund av olika anledningar till att det blivit så. Men jag tycker personligen bara att det är bra. Då det har lärt mig att ha tålamod för att hitta rätt avelsdjur och verkligen se till så att de passar för min kommande avel.