ÖGONINFLAMMATION
Hej,jag har en rysk vintervit dvärghamster som heter Felix o som är över 1år , han har ett helt svullet öga o vi vet inte vad det är eller vad vi ska göra om någon har något tips så får ni gärna skriva det tack🥰
Ni får antingen kontakta er veterinär eller vända er till t ex https://firstvet.com/sv så att hamstern kan få den hjälp som han behöver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: tack så mycket men vi har igen veterinär
Har ni ingen veterinär som ni brukar vända er till så kontakta en veterinärmottagning som brukar ta emot smådjur, eller så provar ni att träffa veterinär i mobilen som jag föreslog i #1.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ett djur kan få svullet öga av många olika orsaker, och därför kan vi inte gissa vad just din hamster har råkat ut för, utan det måst en veterinär få bedöma.
Men man bör alltid kontakta veterinär tidigt vid ögonbesvär för Att undvika bestående problem.
Om ögat bara är igensvullet så kan det vara nyvakenhet eller ögoninflammation. Har det inte gått över på ca 10-15 minuter kan man försiktigt försöka svabba litet litet (bara ett mycket litet drag och väldigt försiktigt) med en våt tops som knappt snuddar över ögonglipan.
Om detta inte ger resultat, så har din hamster nog problem som gör att han måste in till vetrinären.
Här nedan finns lite information om ögonsjukdomar hos Hamstrar. Alla kräver dock läkarvård, med röd fatty eye kan det gå snabbt.
http://popcornshamstrar.weebly.com/sjukdommar.html
http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/dvärghamster/sjukdomar-2082799
Det bästa är att försöka hitta en vetrinär. Ögonbesvär tillhör tyvärr den typen av problem som ofta kräver vetrinärhjälp.
#4: ok men för hamstrar 🐹 så brukar man inte ha en veterinär för man klipper inte klor o sont men vi har inte tillgång till veterinär
#6: det har varit så här i 4 Veckor
Men tack 🙏 jag ska titta
#7: Då låter det som om ni skall ta den till vetrinären. Kolla med vetrinärer som bor i närheten av er, bara för att ni inte har vanlig kontakt med en betyder det inte att en vetrinär inte kan hjälpa till då och då.
Varför är det inte möjligt att ta Hamstern till vetrinären?
#9: För vi er i karantän
O vi är för tillfället i en fäbod i Älvdalen
#10: Ok! Vad bra att du sade det :) Då förstår jag situationen bättre.
Personligen skulle jag i det fallet kolla om det finns möjlighet att i första hand få en diagnos från FirstVet, sedan få någon att skaffa in medicin i närmaste stad och sedan dumpa det hos er.
Men jag har dålig koll på hur sådant fungerar och är inte i er situation, håller tummarna för att ni får bättre svar från någon annan.
Hur ser ögat ut? Är det igensvullet, är det rött bakom?
#12: tack vi har pratat med en vet i mobilen o dom sa att han ska undersökas men det där med beställa och dumpa äten bra idé
#13: det är rött runt ögat o svullet
#14: Ok, det var tyvärr lite vagt. Men bra att ni pratat med en vetrinär!
Om det är möjligt skulle det nog vara bäst om någon kunde köra förbi och hämta hamstern till en vetrinär, men jag förstår om det är svårt pga karantän.
Veterinärer tar förstås emot alla sorters djur, och det är inte ovanligt att hamstrar får komma till veterinären. Hamstrar behöver få hjälp för sjukdomar och skador precis som alla andra sorters djur. Har ni inte en veterinär som ni brukar gå till så kan ni boka tid hos vilken smådjursveterinär som helst.
I djurskyddslagens andra kapitel, så står det att: "1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom". Det innebär att man som djurägare är skyldig att låta sitt djur få träffa veterinär om djuret behöver det. D v s skaffar man djur så är man skyldig enligt lag att hjälpa sitt djur om djuret blir sjukt eller skadat.
Har er hamster haft problem i fyra veckor så låter det som att den skulle ha behövt hjälp av veterinär redan för flera veckor sedan. Det kan vara en hornhinneskada eller annat som ställer till det, men man behöver undersöka ögat för att veta säkert vilken behandling som hamstern behöver.
Med anledning av Covid19 så finns olika "regler". Hos "min" veterinär gäller till exempel följande:
- Kom endast in EN person per djur.
- Är du i en riskgrupp? Vänta kvar utanför så tar vår personal in ditt djur på kliniken.
- Känner du symptom? Be en vän komma in med ditt djur istället.
D v s djuret behöver kunna få hjälp även om ni själva sitter i karantän. 4 veckor låter som en rätt lång karantän?
Hoppas att det ordnar sig för hamstern, men det går alltså inte att hoppa över ett veterinärbesök om en veterinär har bedömt att hamstern behöver komma in för undersökning.
#7 Skrev du fel? 4 veckor? Det är enligt lagen grovt djurplågeri. Hur mår du i detta? Är det inte jobbigt att leva med?
Jag hade en hamster med ögonproblem. Åkte till veterinären mitt i natten. Först buss 2h sen promenad två timmar ungefär. Sen samma resa hem. Kan säga att det var kallt. Jag hade aldrig mått bra i din sitts.
Vart bor du? Någon kanske kan hjälpa hamstern till veterinären? Kanske finns det någon som vill ta över den efteråt också.
Mvh
Mig
Hamstern ska till veterinär, karantän eller inte. Då får ni lösa det med att någon tar hamstern till veterinär. Spelar ingen roll om det inte finns en veterinär i närheten, då får man åka så långt som det behövs.
Tar man på sig ett djur tar man också på sig ansvaret att ge den vård när det behövs. Din hamster behöver uppenbarligen vård och då ska den få det också. Ett svullet öga kan bero på allt från en inflammation till en tumör som trycker från baksidan. Det måste undersökas.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0: gå till veterinären.
#15: du kan låta veterinären ta in djuret själv så kan du vara utanför. Det finns inga ursäkter om sådana saker. Man måste ta sitt djur till veterinär om den behöver det.
Om du hade varit den som hade ont i ögat hade nog du också velat att man gör något åt det, än att du skulle gå runt så.
#22 Håller med.
Tänk på om det var du som hade haft problemet. Hade du stannat hemma i karantän då?
Mvh
Mig
Förlåt att jag inte har skrivit på länge men ja, jag skrev fel det va i 4 dar
O hans öga ser inte ut som på bilden
Men har han varit hos veterinären och fått hjälp nu?