Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterkosthållninghamsterfoder
Läst 500 ggr
[Hamster tjejen]
0

Tips på något bra guldhamster foder

Jag har för tillfället fyra guldhamstrar och jag önskar att breda ut sortimentet på hamsterfoder till dom. Just nu så använder jag solrosfrön, mjölmaskar, Versele - Laga complete hamster och gerbil, någon sorts fröblandning och Tyrol hamster och gerbil blandning.
Finns det någon mer mat som varmt rekommenderas?
Tacksam för svar (:

[Cute hamster ]
0

Jag tycker om bunny hamsterdröm 😄

Meraxes
0

Håller med om Bunny Hamsterdröm! Det bästa färdigfodret på marknaden 👍 Jag beställer det från zooplus, funkar jättesmidigt!

91Marran
2

Ger du allt det samtidigt? Då är nog värdena inte så bra.

Mvh
Mig

Robbo&Breton
4

#0: Har du räknat ut på hur värdena blir när du ger allt det? Det är ingen stabil och bra kost om man blandar flera sorters Foder, utan att ha koll på hur näringsvärdena blir. Eftersom näringsvärdena då ändras och kan skapa ojämn balans i hamsterns kost. Med eventuella för höga eller låga värden på vissa av näringsvärdena. Därav bör man inte blanda olika Foder och ingredienser hur som helst om man inte har koll på vad näringsvärdena slutligen hamnar på.

Olika sorters pellets är inte heller att rekommendera då hamstern inte får utlopp för sina naturliga behov som att skala frön m.m. Vilket är viktigt att kunna erbjuda för en sån fullvärdig och naturlig livsstil som möjligt.

Jag rekommenderar därav strakt att du köper in ett bra Foder, med bra näringsvärden och innehåll och slutar helt och hållet att ge de Foder du ger just nu. Ett alternativ finns även att blanda eget Foder. Men då krävs tillräcklig kunskap om hamstrars näringsbehov och det är inget att rekommendera om man inte känner sig ordentligt på läst på den delen. Då det genom fel sorts utfodring och obalans i hamsterns kost kan leda till allvarliga näringsbrister m.m.

Foder som jag kan rekommendera för guldhamster är: Bunny HamsterDröm. Som man kan beställa på zooplus. Men då dock har 4 stycken guldhamstrar kan det dock bli lite dyrt i längden. Då det säljs i ganska så små förpackningar. Ett annat alternativ är då att kolla på bra Foder från Mixerma.

[Hamster tjejen]
0

Så om jag förstod allt rätt, det är inte bra att blanda mat? Jag trodde att dem behövde lite variation mellan protein, frön och nötter? Så jag ska endast hålla mig till ett Foder? Kan du förklara lite bättre vad du menar exakt, jag förstod inte riktigt.
Tack så mycket för att du påpekade detta! Jag vill att mina hamstrar ska må så bra som möjligt, så tack! (:

Robbo&Breton
3

#5: Ja, precis tror du förstod huvudsaken i det. Att man alltså inte bör blanda flera sorters olika hamster Foder utan hålla sig till ett. Om man då inte har kunskapen och är tillräckligt påläst om hamstrars näringsbehov. Eftersom att varje Foder har specifika näringsvärden för just det fodret och hamstrar har ett visst behov av värdena i sitt Foder.
Om man inte håller koll på hur näringsvärdena ändras när man blandar ut hamsterns kost med flera sorters olika Foder och ingredienser så kan detta alltså leda till mer eller mindre allvarliga näringsbrister m.m hos hamstern.

Därav rekommenderas det att du endast håller dig till ett bra Foder, med bra näringsvärden och innehåll. Och avstår från att bland flera olika sorters Foder och ingredienser tills vidare då du inte känner att du har tillräckligt med kunskap om hamstrars näringsbehov. Kika gärna på exemplen på Foder jag rekommenderade i mitt tidigare inlägg.
Då även troligen inget av de som du använder dig av är helt och hållet ultimat för att passa bra utan att behöva justera värdena något.

[Hamster tjejen]
0

Okej 😊 Tack så mycket!

blåbärskulan
1

#0: avlade inte du på hamstrar? Då borde du redan veta vad som är bra mat och inte.

[Hamster tjejen]
0

Jag har väl inte läst boken med mest sann fakta tydligen…

Robbo&Breton
2

#9: Rekommenderar verkligen inte att ta sig till den information som finns i böcker angående hamstrar. Dessa innehåller ofta väldigt så utdaterad och felaktigt information. En god rekommendation är att du gärna tittar bland sajtens artiklar eller kikar på bland annat Svenska Hamsterföreningens (SHF) hemsida för bra och nyttig information.

• Redigerat 2021-01-04 20:48 av Robbo&Breton
Cireea
1

Nej böcker är sällan någon bra informationskälla när det kommer till hamstrar och andra smådjur. Mycket felaktig information dessvärre. 😔

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Hamster tjejen]
0

Tack för tips

Molly Harry hamster
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:Jag har det här fodret, men ger honom och frön.
PS som ni ser går den åt😅

[Hamster tjejen]
0

#13: tack fär tips!