Hamster iFokus

Hamster

Etiketterkosthållninghybrider
Läst 237 ggr
elawe
2020-12-28 22:39
0

Tyrol So Pellets

Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av pelletsen Tyrol So Pellets och i så fall vad ni tyckte. (Har bara tänkt ha dem som kompletteringsfoder för att få upp proteinnivån på ett annat Foder.)

Om någon har tips på fiberrika livsmedel man kan ge hamstrar är det också välkommet :)

God fortsättning!

Cireea
2020-12-28 23:18
1

Först och främst, när ett Foder är till för många olika djursorter är det första varningstecknet för ett Foder som inte är optimalt. Alla djur som räknas upp har inte samma näringsbehov.

Sedan undrar jag hur du menar att du ska använda det som kompletteringsfoder för att få upp procenten proteinet i annat Foder. Det Foder du länkar till har också ett visst antal % av andra saker såsom fett och fibrer. Ger du denna i kombination med något annat ändrar du alltså näringsinnehållet i sin helhet, vilket då kan göra att fodret kan ha för högt eller lågt näringsinnehåll på flera punkter.

Vill du ha tips på livsmedel så kan du kika på vår lista över färskmat:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1391743/_

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
blåbärskulan
2020-12-29 10:58
1

Finns det inte protein i mjölmaskar? Det vore kanske bättre, än att ge än ett till Foder. Vilket Foder har du?

• Redigerat 2020-12-29 10:59 av blåbärskulan
elawe
2021-01-05 00:12
0

#1: Hm, tänkte inte på det där att olika djursorter och samma Foder kunde vara ett varningstecken. Men det har du rätt i, det är ju märkligt. Min tanke var att någon kanske hade pelletsen hemma, kunde se ingredienslistan och i så fall avgöra om fodret var lämpligt.

Jag är fullt medveten om att exempelvis även fiberinnehållet i dieten påverkas av att använda ett kompletteringsfoder för att öka andelen protein, men tack ändå. Använder mig av MS Excel för att hålla koll på alla värden.

Tack för tipset ang. färskmaten, har redan sett det (och ger såklart färska grönsaker). Undrade främst över torkad mat att komplettera med.

#2: Jo, det har du rätt i! Men just mjölmaskar har också ett väldigt högt fettinnehåll, så det bör man inte i några större mängder. Jag använder fodret Mr Johnson's Supreme Hamster & Gerbil Mix.

Mr Johnson’s is part of a family-owned business that has been producing Mr Johnson's Supreme HAMSTER & GERBIL MIX for over 100 years.
Cireea
2021-01-05 01:06
0

#3 Men det där fodret har ju redan en proteinnivå som är bra.
Det är snarare fibernivån som inte är helt optimal med bara 4,5%.

Var köper du det fodret?

• Redigerat 2021-01-05 01:14 av Cireea
elawe
2021-01-05 13:20
0

#4: Precis! Därför har jag kompletterat med knäckebröd för att få upp fibernivån, men det gör ju att även proteinhalten sjunker. Därav var jag intresserad av Tyrol-pelletsen i och med att både protein- och fibervärdet är rätt högt i det fodret. Men jag får kika vidare! I alla fall tills jag vet mer om Tyrol – mailade tillverkaren i går ang. ingredienser, vi får se om jag får något svar (annars undviker jag deras foder).

Mr Johnson's finns inte i Sverige (vad jag vet) så en bekant köper det i Danmark åt mig. Jag minns inte vad affärer heter på rak arm, men kan ta reda på det om du vill.

Cireea
2021-01-05 16:30
1

#5 Nej där har du rätt, fodret verkar inte finnas i Sverige. Hoppas det kommer, för det såg bra ut när jag kikade på det. Det enda som behövs är bättre fiberhalt men det går ju ordna med lite kunskap inom näringslära.

Hur mycket sjunker proteinnivået när du ger knäckebröd?

elawe
2021-01-06 23:30
0

#6: Kom precis på att jag såg fodret på CDON när jag försökte hitta det i Sverige sist, men att det var rätt dyrt då. Nu verkar det vara lite billigare! (Försökte länka, men det verkar inte gå. Googla "Mr Johnson Supreme Hamster CDON" om du är intresserad.)

Jag låter inte proteinhalten sjunka under 17% eftersom jag läste på Hamster Hideout att det var en slags rekommenderad lägstanivå (rätta mig gärna om det är fel!). Då får jag ändå bara upp fiberinnehållet till runt 6%. Jag hittade dock nyligen ett knäckebröd med hela 29% fiber, vilket borde hjälpa. Problemet är att det innehåller 1% salt, och eftersom jag inte har full koll på hur det ligger till med salt och hamstrar än har jag inte velat chansa. Vad tycker du?

Cireea
2021-01-06 23:35
0

#7 Är det inte möjligt att göra eget knäckebröd då?
Det ungefärliga näringsbehovet är ju mellan 15-20% protein, alla procent är ju bara ungefärliga. Inget är exakt. Mycket beror ju på individen. 🙂

Men låt det inte sjunka under 15%. Även om siffrorna är ungefärliga så ska man aldrig låta det gå under minimum-procenten så att säga.

• Redigerat 2021-01-06 23:36 av Cireea
elawe
2021-01-06 23:38
0

#8: Hmm, att göra eget knäckebröd hade jag inte ens tänkt på. Smart, tack för tips, info och bra diskussion!

• Redigerat 2021-01-06 23:38 av elawe
Cireea
2021-01-07 01:32
0

#9 Inga problem! 😁