Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamster
Läst 248 ggr
Meraxes
0

Hamstrar och fyrverkerier

Brukar era hamstrar vara rädda för fyrverkerierna på nyår? Och hur skyddar man dem om de blir rädda? Jag har en ganska liten lägenhet och har inget ställe som är mer isolerat från ljud där jag kan ställa buren.

• Redigerat 2020-12-28 19:21 av Meraxes
Cireea
0

Mina har aldrig reagerat på fyrverkerier, och då har jag inte gjort något för att isolera dom på något sätt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

L_819
0

enligt mina erfarenheter så reagerar inte smådjur på fyverkerier. jag har tidigare haft fågel och på nyårsafton så vaknade de inte ens av fyverkerierna.

Meraxes
0

#1, #2 Vad bra, tack för svar!

L_819
0

#3 gick det bra för dig och dina hamstrar?

Meraxes
0

#4 Ja det gick bra tack och lov! Jag ställde buren i köket där jag i alla fall kan stänga dörren men hon verkade inte bry sig om smällandet 👍

L_819
0

#5 vad bra! 👍

Molly Harry hamster
0

Min hamster brukar inte heller reagera, men han är i ett rum i källaren så det kanske inte är så konstigt

Cireea
1

Det är sällan hamstrar reagerar på fyrverkerier. Absolut att det förekommer, men det är långt ifrån lika vanligt hos hamstrar som hos andra djur som exempelvis hundar. 🙂

Har man en hamster som reagerar bör man ställa buren på ett så isolerat ställe som möjligt. Gärna ett rum utan fönster. Man kan även sätta på lite vanliga ljud som brukar vara i hemmet, exempelvis lite musik eller film, som kan dränka ljudet från fyrverkeriet. För att förtydliga så ska ljuden inte vara öronbedövande höga utan på normal nivå.
Kan man inte ställa buren i ett optimalt rum så ställ den så långt in i hemmet som möjligt, alltså så långt bort från fönstren man kan komma, sedan täck för delar av buren med en handduk så att det blir mörk men utan att det stör lufttillförseln.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck