Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehälsahamster
Läst 437 ggr
Meraxes
0

Bajsa och kissa i sandbad?

Brukar era hamstrar bajsa och kissa i sina sandbad? Kan man "toaträna" en hamster så att den gör sina behov i sandbadet? Hur gör man i så fall? Min hamster bajsade och kissade i sitt sandbad ibland precis när jag fick hem henne, men nu har hon slutat med det och börjat bajsa och kissa i sitt hus där hon sover istället. Detta kanske inte är ett problem, det kanske är vanligt att hamstrar gör så, men jag tycker att det känns jobbigt att hon ligger och sover i sitt kiss och bajs :( Jag lyfter såklart på huset varje dag och tar bort det smutsiga ströet under och det smutsiga toapappret som hon har som bomaterial, men det brukar ju vara ganska mycket bajs och precis där hon sover också. Det känns inte så bra men hon verkar inte bry sig? Ibland hittar jag enstaka bajspluttar på andra ställen i buren men typ 90 % av sina behov verkar hon göra i huset. (Sen är det ju såklart svårt att hitta exakt allt bajs eftersom jag har mycket Bottenmaterial.) Bör jag försöka korrigera beteendet på något sätt eller bör jag låta det vara? Kanske som sagt är normalt för en hamster?

Jag har satt ett tak över sandbadet om det var så att hon kände sig otrygg där men hon bajsar och kissar fortfarande inte i det. Jag vet att hon badar i det dock för jag ser små tassaspår i sanden på morgonen. I början hade jag två sandbad till henne men hon använde bara det ena så jag tog ut ett av dem.

• Redigerat 2020-12-21 21:41 av Meraxes
Cireea
0

Vill du att hamstern ska kissa på "rätt" ställe kan du testa ställa toan där hon kissar nu. Det vill säga, byt plats på huset och ställ dit toan. Lägg även lite nerkissat Bottenmaterial i toan så det blir tydligare.

Angående avföringen så är det inget du kan träna bort, det är fullt normalt att dom bajsar i huset och det är inget man kan få bort. Man får se till att punktstäda huset några gånger i veckan.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

anma04
0

Jag har också en fråga om sandbad så hoppas att det är okej att jag ställer den här:)
Ska man ha ett eller två sandbad? Har läst om en del som har ett för toa och ett för bad. Är det samma sorts Sand i de båda isåfall?

Meraxes
0

#1 okej! Så länge det inte är ett problem för henne får hon egentligen kissa och bajsa var hon vill för min del 😊 Jag var bara rädd att hon mår dåligt av att ligga och sova i det. Men jag kan ju testa att byta plats på hus och toa och se om hon ändrar sina kissvanor 😁

Cireea
0

#2 Ska och ska, du behöver inget sandbad över huvudtaget om du inte vill. Finns liksom ingen lag på det. 😁 Men två kan vara bra om man vill ha en som toa och en som ett faktiskt bad. Man kan ha samma Sand i båda, eller olika. Det avgöra man själv.

Cireea
0

#3 Mja, kiss bör hon ju givetvis inte sova i men just avföringen är fullt normalt. Testa byta plats på toa och hus samt lägga lite nerkissat Bottenmaterial i toan. Dom brukar inte vara omöjliga att träna på det sättet.

HelloSWE
0

#0: Min hamster som är en campbell bajasar ibland i sitt sandbad, men oftast i ena hörnet av buren. Jag ha hört att man kan träna dem att göra sina behov i ett sandbad, men vet inte riktigt hur.