Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteendehälsa
Läst 306 ggr
blåbärskulan
0

Hur bra syn har hamstern?

En sak har jag funderat ganska länge på, nämligen hur bra syn hamstrar har. Någon som vet? Har hört att de ser dåligt, men lite borde de väl se iallafall?

Min hamster hoppar ibland till av tex att en leksak nuddar henne. Hon springer inte in i saker. Men hon verkar väldigt osäker. Sätter jag in en ny leksak i buren trycker hon sig ner mot golvet och luktar sig sakta, sakta mot saken. Gör era med så? När hon däremot luktat på den senare så leker hon ju med den direkt.

Kommer jag in med något i buren så tittar hon åt det hållet. Så lite ser hon nog. Men om jag tex viftar handen åt något håll framför buren reagerar hon inte. Hon sitter bara still och luktar och tittar åt samma håll. Eller ser hon det ändå men bara struntar i det? Hur är era hamstrar?

När jag klappar henne är det bäst att vara nära henne med handen först så hon är förberedd annars blir hon rädd. Så det är likadant där. Det är inga problem att klappa henne. Men är hon inte beredd hoppar hon till.

Vill bara att hon ska känna sig så trygg det går.

Cireea
0

Dom ser cirka 30 cm framför sig, så det är inte särskilt långt.

Att vissa hamstrar blir lite osäkra med ny inredning eller i nya miljöer är inte ovanligt, allra helst om dom i utgångspunkt kanske är från en tveksam avel som inte jobbar med ett stabilt och bra psyke.

Sedan bör man alltid vara noga med att visa att man är där, givetvis blir djuret skrämt om man bara "dyker upp", allra helst uppifrån som ett rovdjur skulle göra i det vilda.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Meraxes
0

När jag ska umgås med min hamster brukar jag typ krypa fram till buren (har en IKEA Samla-låda så den står på golvet) för att inte komma uppifrån och skrämma henne. Och samtidigt prata med henne så att hon hör att jag kommer. Hon brukar väldigt sällan bli rädd, snarare är hon nyfiken och ställer sig på bakbenen och sträcker sig mot mig typ. Jag kan även klappa henne direkt utan att "förvarna" henne om att min hand kommer så länge jag gjort henne uppmärksam på att jag är vid buren. Då vänder hon sig om och luktar på min hand bara, hon hoppar inte till eller så. Men i början när jag höll på att lära känna henne blev hon lite rädd när jag klappade henne. Det tog några gånger innan hon förstod att det bara var min hand och sen gick det bra.
Hon är lika nyfiken när det gäller nya leksaker och sånt och brukar springa fram till dem direkt. Hon gnager alltid lite på dem först innan hon börjar leka med dem ^^ Och när jag småstädar lite i buren (typ tar bort bajs eller byter ut bomaterialet) så kommer hon alltid springande och för att kolla vad jag gör.

30 cm är inte mycket :O Jag visste att de ser dåligt men det är sämre än jag trodde. Ser de suddigt också? Och ser de i svartvitt eller i färg?

• Redigerat 2020-12-21 00:48 av Meraxes
blåbärskulan
0

Ja jag är alltid försiktig när jag går fram till buren. Vissa gånger går det bra. Eller, oftast gör det det. Då står hon på bakbenen med öronen uppåt och är nyfiken. Springer efter mig också för hon undrar vad jag gör eller för hon vill ha godis. Men andra gånger är hon mer försiktig. Så det är lite olika. Tänkte mest på det där hur bra syn de har. Då antar jag att det är bra om man har buren i ett lugnt rum vilket jag har. Annars har jag börjat fundera på om det är för lugnt där. Men det är nog ändå bättre.

blåbärskulan
0

Så jag tror inte det är mig hon är rädd för. Utan snarare annat. Hon är ju från djuraffär. Så jag undrar hur hon hwr haft det innan stavkarn. När hon är så osäker ibland. Det kan ju bero på något sådant. Ibland känns det som att hon vågar mer när jag är där och håller på i buren. Då börjar hon springa runt och gnaga på allt. Så mig borde hon väl lita på då åtminstone, känns det som. Men jag vill inte att hon ska vara rädd annars heller. Inte någon gång alls.

Cireea
0

#3 Angående synen så ser dom liksom inte något direkt utanför buren, kanske någon decimeter på sin höjd.

Jag har mina hamstrar ståendes lit överallt. Jag har ett par i tvrummet, dom flesta i hamsterrummet och sedan några inne på sambons kontor. Har aldrig upplevt att någon hamster, oavsett plats, blir särskilt påverkad av var dom står. 😊Så vill du ha hamstern i ett rum där du är ofta så kör på.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck