Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamster
Läst 274 ggr
Meraxes
0

Min hamster gnagde på mig

Jag håller på att vänja min hamster vid hantering så idag tog jag lite fröblandning i min handflata och lät hamstern klättra upp i handen och äta. Hon kom fram frivilligt och klättrade upp och jag fick klappa henne och allt så det var inga problem. Hon var inte rädd utan satt lugnt och åt. Sen plötsligt så började hon gnaga på min handflata, väldigt hårt som om hon ville bita loss en bit. Det började inte blöda men hon bet hål i huden. Hon gnagde i flera sekunder och sen slutade hon och fortsatte äta fröna. Hon satt även och putsade sig i min hand så rädd verkade hon inte. Varför bet hon? Var det typ för att kolla om man kunde äta min hand också eller får hon för lite animalier i kosten? xD Hon äter Bunny Dvärghamsterdröm Expert.

Kanske svårt att veta varför hon bet men jag frågar här för finns ju många som är duktiga på hamsterbeteende :D

Hampton
2

Ja, ibland äter de på händerna om de är vana att få mat därifrån. Hamstrar ser dåligt och vill därför kolla med tänderna, speciellt om de känner doften av mat.

Det låter på hennes beteende som om hon bara var nyfiken på om det fanns mat i din hand.

Cireea
2

Du hade mat i handen, så det är inte allt konstigt att hamstern då även "provsmakar" handen av misstag. Det luktar mat där, och då kan dom testa.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Meraxes
0

Ja såklart 🙈 Det låter så självklart när ni säger det så 😊

Cireea
0

#3 Ibland behövs det att någon annan säger det för att man ska inse hur enkelt det är 😁

Hamster_smulan
0

Min hamster gjorde så också och började bita men det visade sig att hon inte gillade maten som hon fick och att jag hade mat lukt på händerna. Rösta byta mat ett tag och se om det hjälper

Cireea
1

#5 Nej, TS behöver inte byta Foder. Handen luktade mat och därför smakade hamstern. Har ingenting med att fodret inte är omtyckt att göra.