Hamster iFokus

Hamster

Etiketteraveluppfödninghamstervintervitrysk-vintervit
Läst 249 ggr
Tg2008
0

Hur många kullar kan man ta?

Hej jag undrar hur många kullar kan man ta på en rysk vintervit? Asså det är ju några ungar i varje kull så ja men enligt era erfarenheter jag ser olika överallt och hur länge bör man vänta mellan varje kull? Jag känner att jag kommer vänta 5-6 månader då ungarna ska säljas, någon som vet alla säger olika.

• Redigerat 2021-05-27 22:45 av Cireea
Cireea
3

Det är jättebra att du frågar om saker du är osäker på, dock skulle jag råda dig att lägga dina avelsplaner på is ett bra tag till. Antal kullar är liksom lite av en basic-sak att kunna långt innan man ens funderar på att starta upp.

Om man ser till dina inlägg ser det ut som att du är på gång och ska börja. Vilket jag inte tycker är lämpligt med tanke på din kunskapsnivå. Jag menar inget illa med det rådet, utan är för din och djurens skull.

För att svara på din fråga:
3-4 kullar på en livstid är absolut max.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2020-11-17 01:49 av Cireea
blåbärskulan
0

#0: dina var ju hybrider.

blåbärskulan
0

#0: Det kan vara jobbigt för honan att ha för många kullar. Tänk på det.

• Redigerat 2020-11-17 12:11 av blåbärskulan
blåbärskulan
0

#0: förresten, menar du att du inte ska sälja ungarna förrän de är 5-6 mån? Eller vadå?

91Marran
0

Jag hade tagit tre kullar max. Köp in avelsdjur från en seriös uppfödare istället för dina hybrider. Du tjänar inte stora pengar på en uppfödning så det innebär att du behöver ha flera tusen till veterinärvårdnad och pengar till de djur som du inte får sålt redan innan du föder upp. Får du t.ex en kul på 6 ungar, så kan du bli sittande med 8 burar om de inte kommer överens.

Mvh
Mig

Tg2008
1

#1: tack för svar! Men vad skulle du vilja se att jag lärde mig och var jag ska hitta informationen, att bara säga att min kunskaps nivå är låg det tar mig ingenstans:)

• Redigerat 2020-11-18 07:06 av Tg2008
Cireea
1

#6 SHF har massor av nyttig information på deras hemsida. Börja där.

http://www.hamsterforeningen.se/

Jag utgår bara från dom frågor du ställt här på sajten, och dessa frågor är sånt man bör ha koll på långt innan man funderar på kull. Dessutom funderade du på att avla på hybrider, vilket säger mig att du inte är så påläst kring etisk avel och varför renartigt är så viktigt.

Hur väl är du insatt i genetik? recessiva gener? dominanta gener? fenotyp och genotyp? sjukdomar? handparning? ihopsättning? mål med aveln? fokus i aveln? ska du bli registrerad uppfödare i en förening? ställa ut?

Sedan är det viktigt att man tänkt igenom ekonomiska aspekter, veterinären är dyr och det skenar fort iväg om du måste in akut om din hona exempelvis inte får ut sina ungar som hon ska. Viktigt också att se över om man har råd, tid och plats för en uppfödning. Det kan hända att man sitter med en del extraburar på grund av osålda bebisar. Dessa ska ju då också ha burar, Bottenmaterial, Foder, uppmärksamhet etc.

Ovan var bara några snabba tankar som dök upp och du behöver inte svara på någon av dom. Det är inte menat som ett test, utan bara tänkvärda frågor. 🙂Skrev ett liknande inlägg till dig i din andra tråd men då fick jag inget svar. Än en gång, finns mycket att tänka på och många saker att finna kunskap kring. Det är inte bara att sätta ihop två hamstrar.

Rekommenderar dig att ta kontakt med någon som kan vara din mentor. På så sätt kan du få hjälp och vägledning längst vägen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2020-11-18 08:02 av Cireea
blåbärskulan
0

Det är väl samma sak som om man hade haft en katt och sagt att den är renrasig men är en blandras? Om någon ska köpa djuren vill man ju veta vad det är för sort.