Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehamster
Läst 180 ggr
adamp
0

Hamstern slutar inte bitas

Hej!
Jag har köpt en dvärghamster och har ett problem med att den bits. Guider och böcker förklarar ofta varför hamstern bits, men just den här situationen har jag inte sett i någon guide så jag hoppas att nån här kan hjälpa istället.
Jag har haft honom i tre månader nu och lämnade honom ifred för att bo in sig innan jag började prata med honom genom buren och sen försöka att lite i taget sätta in handen i buren medans jag pratade så han vänjer sig. Nu är det så att när jag sätter ner handen i buren så kommer han direkt fram för att nyfiket lukta innan han börjar bita på ett finger. Det är riktiga bett som kan börja blöda och inget nafsande. Jag har försökt att lägga hamstergodis i handflatan när jag stoppar ner handen, men han brukar ignorera det och bara fokusera på själva handen. Ska även nämna att jag alltid tvättar händerna innan jag stoppar in handen i buren. Han verkar inte vara rädd för mig eftersom han direkt kommer fram, och när jag pratar med honom genom buren brukar han alltid komma fram till mig.
Jag har försökt detta ett tag men det verkar inte leda nånstans så jag undrar ifall nån här kanske känner igen situationen och har något tips.

91Marran
0

Tvätta bara med vatten. Kan vara tvål som luktar och då kan de bitas. Jag hoppas att någon har mer tips.

Mvh
Mig

Cireea
0

Låter som att det kan vara revirbetingat. Hur är han om du tar upp honom (ta hjälp av en kopp om du inte vill lyfta med händerna med tanke på sitstionen) och hälsar utanför buren?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

blåbärskulan
1

Prova att först enbart lägga godiset framför honom för att visa att du inte är farlig. Gör det några dagar. Efter det kan du ge honom godis där du håller i godiset med fingertopparna då och låter honom ta det. Efter det kan du prova igen från handflatan.

adamp
0

Att det har med revir att göra låter som det kan stämma, han är inte lika bitig utanför buren. Hoppas bara det är något man kan vänja honom av med.

Tack för tipsen, ska prova lite och se hur det går.