Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: beteendehälsahamsterdvärghamster
Läst 197 ggr
Alicia_
0

Hamster dog men vet inte varför

Vår hamster dog men vi vet inte varför, hon var bara 1 månad gammal och hade varit pigg och sprungit runt dagen innan.
Det ända som jag kan tänka på är om hon dog av uttorkning, eftersom att vi upptäckte att hennes övre tänder hade vuxit så mycket så att de tryckte ner hennes tunga.
Vi klippte bort tänderna och försökte mata henne och ge henne vatten men hon ville inte. Vi kunde inte ta oss till veterinär eftersom att allt var stängt och hon dog ca. 30 min efter vi hitade henne liggandes och slö i buren.

Vi undrar om någon vet om en annan orsak till om hur hon kunnat dö.

Cireea
0

Det enda sättet att veta säkert är att obducera hamstern. Det enda vi kan göra här inne är att spekulera.

Finns många faktorer som spelar in i hamsterns livsduglighet. Exempelvis spelar hamsterns bakgrund en stor roll, då menar jag aveln bakom hamstern. Avlar man okontrollerat bäddar det för att genetiska defekter och sjukdomar kan dyka upp. Även vad den ätit för Foder eller hur den bott kan vara en avgörande faktorer.

Kom den från en seriös uppfödare?
Hur länge hade ni den innan den gick bort?

Att tänderna vuxit så illa på så pass kort tid låter givetvis inte bra. Funderar på om det kan vara något genetiskt bakom det som kan spelat in.

Sen händer det att unga djur går bort, precis som hos alla sorters levande varelser så dör vissa ungar. Även hos människor. Vi kan som sagt bara spekulera kring dödsorsak, något svar kan vi tyvärr inte ge dig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck