Hamster iFokus

Hamster

Etikettsajten
Läst 150 ggr
Jillyana
2020-10-22 10:52
3

Bemötande

Hej, tänkte bara säga lite på hur en del bemöts här på forumet.

Personligen har jag haft ett underbart bemötande och välkommnande till forumet och hamsterälskare i stort. Jag har mötts av stort tålamod angående mitt minimala vetande om hamstrar, utrustning och deras skötsel. Detta är jag väldigt tacksam för, tyvärr möts inte alla på detta sätt.

Relativt nyligen har jag sett två trådar(en som medvetet ville avla) och en som verkar ha fått en ojdå kull. Jag förstår verkligen att man vill hålla avelsarbetet till människor som har läst på och har avelsdugliga djur. Jag har själv det synsättet att avla ska aldrig göras gör att de ”är så söta”, det är extremt mycket jobb, pengar och kunskap om arten som behövs för att kunna göra ett bra avelsarbete. Det kag har reagerat på är det väldigt hårda tonläget som har använts direkt av de som svarat på trådarna. Jag förstår att man tröttnar på att informera mindre informerade avelsintreserade hela tiden, däremot tror jag inte att det hjälper, för jag har inte sett någon av de ursprungliga trådakrivarna svara. Så risken är att de skräms iväg och avlar i alla fall, men utan hjälp och vägledninh över huvud taget, elleri värsta fall, med hamstrar som inte passar för avel.

Det jag vill säga är: försök att inte ”attakera” de som vill avla, försök istället informera, fråga och på ett mindre bryskt sätt säga att det inte är en bra ide om de inte verkar länpade att bedriva avel.

Tack för ni läste och ha en trevlig dag :)

• Redigerat 2020-10-26 03:30 av Cireea
Cireea
2020-10-22 12:11
6

Å andra sidan får man också säga att det inte alltid går att läsa av ett "tonläge" genom en kommentar. Många tar en kommentar som elak eller ett påhopp bara för att den inte är full av smileys. Vissa tar det om ett påhopp eller som att man är otrevlig bara för att man inte stryker medhårs.

Jag tror att man får dra ett par andetag och tänka att det som skrivs är i all välmening för djurens bästa. Åtminstone i 99% av fallen är det så. Sen finns det givetvis dom som är rent sagt elaka och så ska det givetvis inte vara.

Avel är en sån pass viktig och allvarlig sak att hålla på med så jag förstår att det blir hårda kommentarer. Det är liksom liv man "leker" med när man bedriver oseriös köksavel. Hårt behöver nödvändigtvis inte betyda att en kommentar är otrevlig för det.

Sedan att många inte är aktiva efter ett inlägg är för att det är nyskapade konton där folk kommer in, skriver ett inlägg och sedan glömmer att iFokus existerar. Det har hänt under alla år oavsett hur trevliga eller otrevliga kommentarerna är. Det händer inte bara för avel utan exempelvis när någon i panik skriver ett inlägg om en sjuk, skadad eller döende hamster.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
2020-10-23 08:01
0

#1: självklart är det som du säger, man kan givetvis inte läsa av en ”samtalston” i en text.och självklart ska man inte stryka någon medhårs när de självfallet har fel.

Håller i det stora hela med dig helt och hållet, det var bara att jag regerade på några av svaren som vissa fick. Men jag glömde ärligt talat bort att vissa kan glömma sidor. Jag personligen bokmärket alla bra på en gång.

Cireea
2020-10-23 14:40
2

#2 Absolut, vissa svar kan verkligen vara på gränsen i vissa trådar. Jag försöker ha lite högt i tak här inne, man vill ju ändå att det ska gå att diskutera utan att man ska behöva linda in allt i mjuka ord och fullt av smileys. Diskussioner kan bli lite heta utan att det blir otrevligt, och det är helt okej. Men det finns såklart gränser för hur man ska bemöta andra personer.

Nu vet jag inte sådär på rak arm vilka kommentarer du tänker på, men du får givetvis skicka ett meddelande till mig om det så kan jag kika på dom. 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
2020-10-23 18:08
0

#3: låter som en bra ide med högt i tak. Kommentarerna jag tänker på är abdolut inte elaka men kan kännas hårda så ingen direkt fara, var mest att det kan kännas lite hårt