Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterbeteendehälsa
Läst 237 ggr
blåbärskulan
0

Hamster rädd efter buren blivit städad

Blir era hamstrar också rädda efter att ni städat buren? Nu har Signe knappt varit framme på 2 dagar. Förutom när det är mörkt då. Men då har hon ändå inte härjat runt som hon brukar göra annars. När jag kommer med godis så smyger hon fram, men går fort in i huset direkt efteråt igen. Så det verkar inte vara mig hon är rädd för utan något annat.

Hon var inte sådan innan jag städade buren utan helt tvärtom. Tidigare har hon varit lite sådan också, men inte såhär.

Har en stor detolfbur och jag bytte all spån. Kanske skulle jag sparat hälften, eller något? Så det luktar som henne. Nu blir det kanske så att hennes revir försvann eller något? Men man vill ju städa ordentligt. Det känns som att om man lägger i hälften eller iallafall en tredjedel av samma spån blir det ju smutsigt igen, men det kanske inte är så farligt ändå? Hur gör ni? Tror ni det beror på att jag bytte all spån, att det är därför hon är rädd?

Cireea
0

Ja det kan vara bra att behålla lite av det tidigare bottenmaterialet om man har en hamster som inte riktigt tacklar en hel grundstädning. Man behöver inte behålla så mycket som hälften om det är alldeles för smutsigt, räcker med litegrann för att hamstern ska känna att reviret är kvar.

Kan till och med räcka att strö över en del av det gamla på toppen av det nya så att det luktar "hemma" men ändå är nytt till största del.

Jag brukar sällan spara något alls när jag storstädar, men då har jag aldrig upplevt det du beskriver med mina djur. Men jag hade sparat lite om det hade behövts för att hamstern ska känna sig trygg.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

blåbärskulan
0

#1: Okej, ja hon verkar ju bli väldigt rädd av det. Kan inte komma på någon annan anledning riktigt. Sen är hon ju från en djuraffär, det kanske också gör att hon är lite mer osäker? Eller är hon bara sådan. Vill bara att hon ska känna sig trygg.

Men jag ska prova att spara lite av det gamla spånet nästa gång, hoppas det hjälper. Hon ska få lite extra mycket godis också.

Du har alltid så bra tips. Tack för det.

Cireea
0

#2 Det behöver nödvändigtvis inte vara på grund av hennes bakgrund, även om det givetvis kan spela en roll också. Hur gammal är hon ?

Tack, jag gör mitt bästa 🥰

blåbärskulan
0

#3: Nej i och för dig. 4 månader ungefär, så hon är ju ganska liten än.

Hon springer runt som vanligt nu iallafall, lockade fram henne med godis :)

Cireea
0

#4 Då kanske det går till sig med åldern, kan ju vara en kombination av ålder och bakgrund som gör att hon är lite skeptisk.

Skönt att hon kommit till rätta igen efter städningen.