Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsteruppfödningavelhamster
Läst 223 ggr
blåbärskulan
0

Vilken sort är min hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej!

Eftersom jag köpte min lilla hamster Signe i en djuraffär, har jag förstått att man inte alltid kan vara helt säker på vad det är för sort. De sa att det är en guldhamster.

Nu i efterhand var det kanske dumt att gynna djuraffärerna till att sälja djur, men jag ångrar ändå inte det då jag vill ha min lilla söta Signe, tycker bara synd om henne då jag inte vet alla hur hon haft det innan. När det skrivs mycket om att det ofta är massuppfödning det handlar om. Stackars djur.

Men därför har jag börjat fundera, ni som är kunniga här inne. Vad kallas färgen hon har, har hon någon viss täckning? Hybrid? Osv. Är nyfiken :)

blåbärskulan
0

Det roliga var att jag frågade var hon kom ifrån till de som jobbade i butiken. De sa att de inte visste. Förstår nog varför de sa så då. Trodde det var uppfödare innan.

Cireea
2

Det är en svart bandad korthår guldhamster.

Dom enda arterna som kan vara "något annat" är Campbells och Rysk Vintervit. Det är dom enda arterna som kan bilda hybrider, alltså en blandning. Alla andra arter är "rena" så att säga. 🙂

#1 Ingen hamster i butik kommer från en seriös uppfödare, tyvärr. Ingen seriös uppfödare skulle någonsin sälja till butik. Säljer man till butik så kan man dels inte garantera var djuren hamnar och man förlorar dessutom all möjlighet att följa upp kullen. Att utvärdera sin avel är en viktig del av avelsarbetet och säljer man då till butik förlorar man det. Vilket då gör att det man håller på med inte kan räknas som särskilt seriöst.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

blåbärskulan
0

#2: Okej, tack :) Nej, det är väl så. Uppfödarna vill ju veta var de hamnar. Tycker det är så tragiskt att folk har massuppfödningar. Stackars djur som sagt. Tycker så synd om dem. Det ska inte behöva vara så.