Mängd av strö i detolf
Hejsan, jag har en fråga angående mängden strö som går åt i en detolf. Jag har hittat en 180L av hampa(lättströ) och känner att det borde räcka, särskilt med tanke på att en del ska vara Sand, en annan en trädgård och så lite blandad bark. Däremot vill jag ha mycket och tjockt av lättströt så den lille kan gräva mycket om hen skulle vilja :) vill ha minst halva höjden fylld ned strö i majoriteten av buren.
Två snabt påslagen frågor också, bör jag värmebehandla ströt innan det används? Hur bra är det att göra tunnlar i för hamstern, är det enkelt eller bör det blandas med en stabiliserare?
- Redigerat 2020-10-14 14:50 av Cireea
Har också en detolf och har köpt en sådan stor lättströsäck. Använde väl ca 80l skulle jag gissa på. Så då räcker kanske den säcken till 2 gånger för dig. Fast blandar du med annat räcker den nog längre i och för sig.
Eller nja, lite mer än 60l använde jag. Snällt att du vill att den ska kunna gräva. Det gillar den nog.
Okej, tack för infon :) pch självklart ska den blivande sötnosen kunna gräva :D
#3: det är bra :) det är jättekul att kolla på den när de gör det :)
#4: kunde tyvärr aldrig se det med min första hamster, stackarn hade det inte jättebra, kunde väll varit värre men också mycket bättre. Så nu ser jag fram emot att få se lite grävande.
Men tror du man behöver stabilisera lättströt med exempelvis hö för att tunnlarna ska hålla? Och bör man värmebehandla det innan rller kan jag köra på?
#5 Om du ska använda hö så satsa på mjukt ängshö. Vanligt hö är lite vasst och kan skada deras kindpåsar om dom hamstrar det.
Du behöver inte värmebehandla varken strö eller hö.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6: det är inte en fråga om det i nuläget, jag undrar om lättströ klarar av att hålla tunnlarna själv eller behöver bindning så som hö. Och tack för tipset om hö:t
#7 Tror inte lättströ håller av sig själv, nej.
#8: ah, tackar :)
Vart kan man hitta mjukt ängshö då? Hittar vara vanligt hö. Jag har också bara lättströ. Men man kanske ska blanda med annat. Det har jag inte tänkt på.
Hittade det. Men vet inte om jag hade vågat använda hö? Om de råkar skada kindpåsarna. Vad kan man annars använda? Så att de kan göra tunnlar.
#11: har jobbat i stall professionelt och som volontär. Det är stor skillnad på hö och hö. Inom häst/ko världen med mera har vi hö, höselage och enselage. Hö är super torrt och tenderar att damma lite till mycket betoende på kvalitet. Hösilage är inte lila torrt och kan jag har aldrig sett det famma själv. Ensilage är i princip att ta gräset direkt från marken och lägga det i en påse, detta kan mögla och i land innehålla djurdelar som kan göra djuren sjuka. Enligt min erfarenhet så är ängshö/klöver hö mycket mjukare än ”vanligt” odlat hö :) om du vill veta mer för köp kan nog en bonde i närheten låta dig komma ut och kolla innan. De flesta bönder har dessutom en foderanalys på höt eller vad de säljer :)
#11 Testa blanda med carefresh? Det kanske kan ge hållbara gångar.
Men mjukt ängshö är ingen fara. Testa krama det i handen, om inget sticks så är det säkert för din hamster också.
- Redigerat 2020-10-18 18:47 av Cireea
Jag blandar ett strö som liknar lättströ med carefresh till mina gerbiler som behöver hållbara gångar. Det fungerar rätt bra.
Mvh
Mig
Tack för tipsen! Får prova det.
#14: ungefär hur mycket av varje? Är det mest carefresh, mest lättströ eller mer 50/50?
Mer carefresh blev det denna gången och det fungerar bra.
Mvh
Mig
Okej, tack så mycket för infon :)