Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1115 ggr
Jillyana
2020-08-27 07:57
0

Frakt av hamster

Hej hej, blivande hamsterägare här med ett gäng frågor angående transport av hamstrar. 1) vad behöver hamsterna ha i transportbure? Mat, vatten, bäddmaterial, toa? 2) hur lång sträcka kan man transportera hamstern? Jag har hittat en hamsteruppfödare jag gillar inte långt från göteborg och jag bor i linköping. Detta innebär en ca. 3timmars resa vilket jag känner kan vara alldeles för mycket men jag vet som sagt inte. 3) vad bör temperaturen i bilen vara då hamstern transporteras? Kropstempurerat? Kallt? Varmt? Jag personligen gillar kyligt så viltigt för mig att veta detta. 4) bör jag ha radion på eller avstängd och bara prata med djuret så den vänjer sig vid min röst? 5) jag antar att tåget är ett nono, dels mycket liv och rörelse, svårt att kontrollera drag och temperatur. Utöver detta har jag läst att hamstrar kan bli smittade av oss så vill inte chansa om det heller. Jag skulle aldrig använda tåget för att transportera den lille men vill få det bekräftat/motvevisat. 6) något mer jag bör tänka på men har glömt?

Cireea
2020-08-27 15:22
2

1. I transportburen ska du ha Bottenmaterial, bomaterial (toapapper), en bit gurka och lite Foder. Inget annat på grund av riskerna inredning skulle innebära vid en krock. 

2. Tre timmar är inga problem. Har fraktat hamstrar i upp mot 15 timmar, det har alltid gått bra. Har fraktat hamstrar från norra Sverige till Oslo-området flera gånger. Har även haft hamstrar från England, Finland och Nederländerna som fraktats till Sverige. Noll problem 🙂

3. 18-20 grader är rimligt. En hamster tål varken extrem värme eller kyla bra. Även hemma ska temperaturen ligga på samma temperatur. 

4. Radion kan vara på, inga problem med att spela lite musik eller andra ljud. Självklart ska det inte vara öronbedövande högt. 

5. Varken tåg eller buss är ett problem. 
Det är extremt få sjukdomar som smittar mellan hamster och människa, så det är inget jag skulle oroa mig för över huvudtaget.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
2020-08-27 16:30
0

Ah, tack så hemskt mycket. Något annat jag bör ha i åtanke med frakten? Jag vet att det är många ”korkade” frågor jag har men vill göra rätt från början :)

Cireea
2020-08-27 18:15
0

Se till att hamstern står på golvet om du kör bil, inte i sätet eller i någons famn. Är olyckan framme är det säkrare med buren på golvet för alla inblandade.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck