Hemmagjort sandbad!
Hej! Idag tänkte jag visa hur man kan göra ett lätt sandbad med hamster/cinchilla Sand, glasspaket och enklast med en tygsaxs! Först börjar man med att diska ett gammalt glasspaket. Sedan tar man en sax och gör såhär (Bilden där uppe) sedan lägger du i Sand i det och sen är det klart! Borde inte ta mer än 5 min att göra!❤😁
//MVH Hamster.lakrits ❤😀
#0 Bra idé men…jag rekommenderar verkligen inte att använda en tygsax😮…då förstör du ju den saxen och så går det inte att klippa tyg sedan. En tygsax är menat endast för tyg, för annars blir den lätt "avtrubbad" och oanvändbar för sitt syfte.
Ett tips: Om kanten på lådan känns vass, så kan man (försiktigt naturligtvis…vill ju inte bränna ner huset eller smälta hela lådan😉) bränna lite på kanten med en tändare så att den smälter pyttelitet = man får en kant som är mer rundad och inte så vass.
#1 smart 😉 hittade saxen hemma som vi använt länge och vi har andra men ja, ta hellre andra saxer!
//MVH Hamster.lakrits ❤😀
Rekommenderar hellre ett sandbad i något mer hållbart material, exempelvis ugnsformar från IKEA (billigt och bra). 🙂 Tänker mest då hamstern kan gnaga på plast och det vore olyckligt om den fick i sig plast. Än värre om man bränt plasten i förväg och den gnager på det.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3 Ja, det är självklart bättre med hållbara material, jag har ett sandbad i glas och ett i keramik.
Nu blev jag dock nyfiken på det du skrev om att gnaga på plast som "smälts" innan. Jag har aldrig tänkt att det skulle göra det farligare för ett djur med "smält" plast (när den hårdnat igen naturligtvis…annars kan jag lova att det gör ont att få den varma eländiga plasten på sig, haha), än annan plast.
Visserligen har jag mest använt den tekniken för att göra diverse lufthål osv. när jag huserar mina foderinsekter och dylikt, samt för transportlådor av terrariedjur.
Jag har dock även "bränt av/smält" kanterna på mina marsvins "toalådor/hölådor"…skulle det kunna innebära en risk menar du? Varför skulle det vara farligare med den plasten än annan plast? Inget påhopp eller kritik eller så…bara nyfiken på anledningen.
Självklart ska man inte "smälta" plast nära sina djur eller så…håller till utomhus (god ventilation) eftersom plast som smälter stinker rejält. Jag har ju dessutom fåglar så kan inte göra sånt inomhus av den anledningen heller (fåglar är väldigt känsliga). Förutom detta ser jag dock inte varför "smält" plast skulle utgöra en särskild fara/risk för djuret.
#4 Jag tänker mest att; om man smälter plasten med exempelvis en tändare så brukar plasten lätt få brännmärken och tänker att det knappast kan vara bra en hamster att gnaga på svidd plast och kan råka få det i sig. 🙂
Det är den tankegången jag använt och tycker väl att det finns så pass många alternativ till inredning att man inte ska behöva sätta in svidd plast i buren. Sen om man lyckas utan att det blir brännmärken så kanske det går. Men när jag använt tändare på plast brukar det snabbt bli en mörkare färg i plasten och luktar man på det så luktar det ju verkligen pyton. 🤢
Vet att plast som smälter ger ifrån sig giftiga ångor, vet dock inte om det fortsätter vara giftigt efter det svalnat av och blivit hårt igen. Så det kan jag inte svara på, men vore intressant att forska i såklart.
Så min kommentar gällde enbart med bränd plast i åtanke, eftersom det sker så lätt. Tänk på hur många unga det är här inne som kanske inte har samma tänk kring konsekvenser och då kanske sätter in plast som blivit lite bränt. Kändes bara som en mindre bra risk att ta så därför avråder jag från det då det lätt kan läsas av en tolvåring som sen ger sig på det och ger bränd plast till sin hamster utan att tänka på vilken konsekvens det kan ge. 🙂
Ett annat tips för att göra kanten mjuk utan risken med svidd plast är att sätta en rand med pistollim där det känns vasst 👍 Det borde fungera lika fint.
#5 Ok, det går dock att (om man håller tändaren tillräckligt långt i från) Att undvika att bränna och bara "smälta ner kanten"…men det är klart det krävs ju lite teknik.
Man kan förövrigt även använda sig av en "glödpenna" (eller vad det heter) och inte klippa alls utan "smälta" från början…men den blir varm så in åt h..vete så det ska man verkligen inte ge sig på som barn (bränt mig ett par gånger och det är allt annat än roligt).
Jo, det kanske går med "pistollim" (smältlim) men då är ju bara frågan om det är nyttigare att gnaga i sig sådant "gummiartat -lim" än plast? Där är jag ärligt talat lite tveksam…
#6 Limpistol är säkert för hamstrar.
Men ja, det finns nog tekniker för att det inte ska bränna. 🙂 Så det är som sagt bara det brända som jag avråder ifrån och med tanke på att det finns så unga personer här så är det bättre att varna för sånt en gång för mycket än för lite. 👍
#7 Jo, jag vet att man brukar säga att det är säkert (för att vara ett lim)…men jag tänkte mer; hur nyttigt är det att gnaga på det och är det verkligen bättre än plast? Jo, bättre att varna en gång för mycket än en gång för lite såklart 🙂
#8 Ja det kan jag inte svara på, det får man nog forska lite närmre i.
Intressant tanke är det i alla fall.
Men om man tar pistollim kontra svidd plast så hade jag hellre valt pistollim. 😃
Bättre att köpa ugnsformar eller matlådor i glas, som cireea sa är det dåligt om hamstern får i sig plast.
❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me
❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One
Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma
Bättre att köpa färdiga grejer kan jag tycka så man slipper oroa sig om det är farligt eller inte.