Ny på forum!
Hei! Jeg er en ny bruker på forumet :) Jeg er norsk, men har bodd i Sverige siden 2012! Jeg planlegger å kjøpe en guldhamster forhåpentligvis på søndag. Imorgen skal jeg kjøpe hönsnät får å få lokket klart + staket rundt plattformene :) Legger ved bilde av buret som min sambo har bygd. Jeg er veldig fornøyd! :)) Har aldri hatt hamster før, men har lest meg opp og tror det ska gå bra! :)
- Redigerat 2021-05-27 22:46 av Cireea
Välkommen! 😃
Vilken uppfödare blir det ifrån?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
takk!😃
jeg har dessverre ikke funnet noen oppdretter i närheten av her jeg bor. Da jeg besökte hamsterforeningen.se var det bare 1 i Skåne, og uppfödaren er i Malmö, det er for langt å kjöre 😕
Kanskje noen her kjenner til noen rundt Landskrona, Teckomatorp, Kågeröd, Kävlinge, Löddeköpinge? Jeg tenkte å kjöpe fra Kävlinge Zoo, da de har fått gode betyg på facebooksiden, og det virker som de bryr seg om dyra.🙂
Etter jeg siste post gikk jeg inn på blocket og fant en person i landskrona som selger guldhamster! Annons lagt ut idag, jeg tar kontakt :)
Stöd en seriös uppfödare snälla 😕
Att stödja oseriösa köksavlare och djuraffärer är det värsta man kan göra. Dom bryr sig inte det minsta om hälsan på djuren. Köksavlare avlar för att föräldrarna är "söta och snälla", vilket inte betyder per automatik att det är bra djur att avla på.
Djuraffärer köper från grossister som massproducerar djur. Honorna får kull på kull tills dom inte orkar mer och avlider. Då ersätts det med en ny hona. Mycket inavel på sådana djur också.
Om djuraffären inte köper från grossist så är det köksavlare. Vilket inte är mycket bättre än grossister om jag ska vara ärlig.
Sedan har vi såklart det här med djur i butik. Vilket jag inte stöttar oavsett var djuren kommer ifrån. Djur hör inte hemma i en butik över huvudtaget.
INGEN seriös uppfödare skulle någonsin sälja sina djur till en butik. Vi är otroligt måna om var djuren hamnar och behöver följa upp varje kull för att utvärdera vår avel. Vi lägger ner enormt mycket tid, pengar och kärlek på vår avel. Stöd det.
I Skåne har du bland annats Blåbärsgränd och BlackandBlues
Har du kollat SHS också? (Svenska Hamstersällskapet).
Nu hoppar jag in lite sent men hur kan man säga att det är för långt att köra till Malmö när du kan tänka dig att köpa i Löddeköpinge som ligger endast 20 min från Malmö? Det är alltid värt att köra tjugo simpla minuter extra för en hamster från en uppfödare. Dessutom ligger ju Kävlinge 30 min ifrån Malmö så jag förstår inte riktigt logiken. Och resten av orterna du nämnde ligger också nära Malmö. Hoppas du tänkte till inför ditt hamsterköp.
Jag. vet inte om TS är kvar på iFokus men jag kan öppet svara dig, TS, utifall du läser ändå; dina inlägg kommer få ligga kvar, då jag fått meddelande av killarna bakom iFokus om att du vill få det raderat då jag varit så elakt mot dig i mitt svar.
Nu är det så att det är jag som bestämmer på min sajt och då ingenting i den här tråden bryter mot några regler eller lagar så finns det ingen anledning att radera tråden, bara för att du inte fick den respons du önskade dig.
Bara för att min kommentar inte stryker dig medhårs så betyder inte det att du blivit dömd eller oschysst behandlad, ingenstans har jag varit otrevlig eller på något sätt hoppat på dig. Skriver man på ett forum får man räkna med att få olika sorters svar där inte alla kommer hålla med dig. 🙂
Mitt svar var helt och hållet informerande om vilken sorts avel du stöttar genom att inte välja att köpa från en djuraffär, och jag kommer aldrig sluta kämpa för att djur ska sluta säljas i butik.
Hoppas du valde uppfödare till slut ändå.
Har du något att tillägga kan du gärna skicka ett PM, jag låser dock tråden så det inte blir någon diskussion eller pajkastning.