Hamster kliar sig mycket
Hejsan! Jag har nu haft min hamster i ca 2 veckor och har märkt att han kliar sig väldigt mycket. Eftersom han är så ”ny” så vet jag ju inte om han kliar sig mycket naturligt eller om det är något fel. Läste att man kunde få med ohyra i mat och spån så jag frös allt jag hade i 48 timmar men det verkar inte ha hjälpt. Sen är det ju klart att om ohyran hann sätta sig på honom så hjälper det ju inte att jag slängde det gamla spånet och maten och la in det som varit fryst.. det finns ju fortfarande kvar i buren då. Sen har jag också märkt att han bara kliar sig på vissa platser i buren - i ena hörnet och i huset. I samma hörn envisas han också med att putta bort allt spån så att han bara ligger på plasten, så det känns ju lite som det beror på spånet? Har också märkt att han fnyser till lite då och då, men det händer inte alls lika ofta som han kliar sig. Kan han kanske vara allergisk mot något? Använder kutterspån från Lupus och det dammar lite, kan det vara det? Tacksam för alla svar
Det låter som att han kan ha problem med spånet på grund av dammet. Det kan orsaka att han kliar sig och fnyser. Jag rekommenderar att du byter Bottenmaterial till något som inte dammar lika mycket för att se om det är detta som orsakat hans problem. Exempelvis alspån eller millamore 🙂
Kvarstår problemen kan det handla om ohyra eller sjukdom, rekommenderar att du då tar honom till veterinär för att ta reda på vad det är som ger honom problem.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck