Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2017 ggr
BlackandBlue
3

svansknyck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oh alla dessa problem hela tiden! är det ett tecken på att jag inte ska hålla på med avel? han känt o klämt igenom min hane nu som jag skulle ha i aveln o som skulle bli pappa till min första kull iår! Men nu tycker jag att han kan ha lite svansknyck.. hur vanligt är det att en hamster har det? har nämligen en annan pojke här hemma som har det men han känns inte som honom men han känns ändå lite mer oregelbunden i svansen än vad mina två tjejer här hemma är!

vet verkligen inte vad jag ska göra:(

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Zvintos
1

Först bör man komma ihåg att en krokig svans inte automatiskt behöver vara svansknyck. Det kan helt enkelt vara en vanlig bruten svans också. Har haft både och. En honas svans kändes konstigt och hennes dotter gav senare svansknyck i en kull. Sen hade jag också en hane vars svans var sved, men där var det en bruten svans det var fråga om. Han klättrade väldigt gärna i burgallret i dunan, men var inte särskilt duktig på det. Så han lyckades landa på svansen när han trillade.

Vad jag förstått går det inte att säga med säkerhet att ett svansknyck alltid känns likadant, utan kan variera. Hoppas någon med mer erfarenhet av hur svansknyck kan kännas kommer in i tråden och svarar.

BlackandBlue
0

Då han är väldigt lugnt av sig i buren o inte har något att trilla ner från från någon höjd så förstår jag inte hur han skulle kunna ha brutit svansen. Men har kollat runt lite extra nu och han har ju inte det höra uppåt som många upplever det skulle nog säga att det kanske är neråt eller lite åt sidan! Har även kontaktat uppfödaren om att kolla föräldrarna en extra gång. Eftersom svansknyck är ärftligt kan han då ha det utan att någon av föräldrarna har det? Eller kan det vara bruten svans han har då ?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue
0

*putt*

// Claudia Bertheau

cleia80
0

Åh hoppas verkligen inte det är svansknyck han har! Ingen av föräldrarna har det iaf som sagt. Hoppas heller inte det är bruten svans… =(

Har känt på brorsans svans också och den är rak och fin. Ska kolla med de andra köparna också.

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

BlackandBlue
0

#4 Tack för all din hjälp <3

// Claudia Bertheau

Odette
1

Det är ju så typiskt..
Jag har haft hamstrar som haft svansen lite, lite sned åt ett håll, antingen åt sidan eller neråt men har också haft en som hade svansen rätt upp i luften. En del föds med knyck medan andra utvecklar det senare i livet, och som jag förstått det så kan det hoppa över någon generation här och var vilket gör det desto svårare att kolla upp.

En hamster som använts i avel och som senare påvisar misstänkt svansknyck bör såklart tas ur aveln. Men ungarna som redan är födda kan man avla vidare på just av den anledningen att man inte vet vilka av avkommorna som ev. bär på anlaget för svansknyck och vilka av dem som är helt fria. Det är inte alltid man märker det då hamstern är liten, det kan som sagt utvecklas senare i livet vilket gör det hela mer besvärligt, och tråkigt såklart :(

Som Ninni nämnde ovan så behöver det ju inte vara svansknyck, men det går heller inte att utesluta. Man vill ju inte avla på "chans" heller, så vet man inte säkert att hamstern brutit svansen bör man inte avla på den. Å ja, jag vet att det suger! Har själv haft helt underbara individer som jag längtat efter att få ta kull på, och sedan upptäckt att de utvecklat svansknyck.

Det är riktigt, riktigt jobbigt när det bara dyker upp sådär. Men det går inte göra så mycket åt det tyvärr. Och en bruten svans förblir ju sned även om den läker ihop, så man får aldrig något riktigt svart på vitt heller. Om man inte sett att hamstern ramlat vill säga.

Beklagar verkligen upptäckten, det är fruktansvärt tråkigt att kanske bli tvungen att ta en annars helt underbar hamster ur avelsplanerna, men misstänker du att det är knyck så får du nog avstå att avla på honom. Trist men sant.

Skickar en liten tröstkram iaf, du får försöka hålla koll på honom. Kanske kan du försöka se om han har ont i svansen? Då kan det ju faktiskt vara så att han stukat den eller brutit den 🙂

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

BlackandBlue
0

#6 tack så hemskt mycket för ditt svar!! nej precis jag kan ju inte veta helt säkert och du kom med det bra svaret som jag väntat på . att det kan hoppa över generationer! visste inte mycket om hur det betedde sig i genetiken mer än att det var ärftligt! självklart kommer han nu inte användas i aveln! Men hans bror är kollad och har inte svansknyck! tycker du att jag ska avla på honom? och om det uppkommer ungar i kullen med svansknyck då ska jag sätta avelsförbud på dem?

// Claudia Bertheau

Odette
1

#7 Om hans bror inte har någon svansdefekt kan du avla på honom :) OM det skulle dyka upp någon unge med svansknyck i den kullen (eller vilken kull som helst) så sätter du avelsförbud på den individen. Kullsyskonen KAN bära på anlaget för knyck de också, men de kan också vara helt friska. Så man sätter bara avelsförbud på individerna som man ser har denna defekt :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

BlackandBlue
0

#8 okej tack så mycket ^^ du har varit till stor hjälp!

// Claudia Bertheau

Tipsi3
0

Vad är svansknyck?

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

BlackandBlue
0

#10 det är en defekt på en av kotorna som då gör att svansen inte är helt rak utan blir böjd!

// Claudia Bertheau

Tipsi3
0

OK, är det farligt eller gör ont för hamstrarna?

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

BlackandBlue
0

#12 Nej de lider inte av det! men har men en med svansknyck ska man inte avla på den då det är ärftligt och istället för att det sätter sig på svansen kan det sätta sig på ryggraden istället!

// Claudia Bertheau

Fluffe och Brune
0

En av mina hamstrar ser jag inte svansen längre

Cireea
0

Tråden är gammal, den är från 2013.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck