Insekter i maten
Blörk, hittade maaaassssa insekter i Sashas mat idag. Ganska stora med en liten snabel… suck…jag som hade fryst all mat i typ en vecka… tror ni de kommit in i maten efter eller har de överlevt frysen?
De dör i frysen, måste ha kommit in efter. Du är säker på att de levde, och inte var döda?
naw.. med snablar..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
jo de rörde sig… såg dem först för jag städade o hittade typ 5 stycken på golvet…undrade var de kom från o mest lågiska var hamstermaten…öppnade burken o vid första anblicken syntes inte men när man fixerade blicken syntes hur många som helst… ca 2-3mm långa..
hade inte en lufttät burk till maten…kanske man ska ha det eller lägga i frysen lite då o då?
å fy ändå, sånt e vidrigt.. lägg in i frysen- ta ut små mängder åt gången och ha dem i en bra, torr förvaringsburk gärna tät. Då är det nog ingen fara.
Jag hade såna här flygfän förut.. så vi hade typ egenodlade små äckelfjärilar flygandes omkring i tvrummet, de värsta var att efter ett tag började man vänja sig vid dem *haha*
Lycka till nu
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Fungerar plastpåsar bra? Hade påsarna med mat några dagar i frysen innan de skulle användas och nu har jeg dem på en hylla. Räcker det, eller borde jag förvara i frysen tills några timmar innan det ska serveras? Kan kryp komma in i en knyten påse? Eller överleva kylan?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
När jag hade min första hamster så blev det insekter i maten.. jag visste ju inte att man skulle frysa när jag var så liten. Rätt var det var så var det flygande insekter i hela mitt rum! Jag fick lite panik, eftersom det var som taget ur en skräckfilm.. Insekterna kröp överallt, såg dem på mitt fönster och allt. Jag samlade mod till mig och hämtade en flugsmälla. Jag höll säkert på i över en timme på mitt rum med att smälla insekter. Skrek och sprang och härjade! Rena rama work out säger jag bara.. 
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#6 Haha, vad sött :3
Hur gammal var du då?
men usch! men ska man frysa maten? har aldrig gjort det och inte råka ut för några än så länge iaf.
// Pabblo
#7 Jadu.. Minns jag knappt, men gick väl i årskurs 6-7.. så för mig var det ganska längesen.. :)
/Matilda
#9 Jaha… ja men då var du ju lika gammal som jag xD
Haha jag tänkte mig mer en tinwe i 3-4års åldern som sprang och jagade småkryp :3
#10 hahahaha! Jadu, det hade vart nåt de ja! :P Näe, riktigt så ung var jag inte när jag hade min första hamster. I den åldern hade jag fåglar.. höhö. lite OT nu… ;/
/Matilda
#8 Jag har inte heller fryst maten, har hört om det men liksom inte kommit mig för att göra det
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
hädanefter förblir nog maten ui frysen så jag tar upp allt eftersom den behövs…
hoppas det inte är några skadedjur men jag tror inte det. De såg snälla ut iaf ;) Flög inte heller som några här sa utan dessa ville inte ens hoppa..
Var det snytbaggar? Minns att jag hade det någon gång när jag hade hamster som liten, minns dock inte vad vi gjorde åt det… :P
Man behöver nog inte frysa maten om det inte verkar va nå mystiska saker i, jag fryser inte min å än så länge äre inga problem. Men dyker det upp insekter i fodret så frys direkt å ta ut små portioner. Beror lite på vart man köpt fordret ifrån också, vissa leveranser kanske blivit insektsdrabbade.
_
#14 Googlade snyltbagge o ser ut som en sån men de jag hade ville inte flyga. Petade på dem för att testa men de bara sprang… de kanske lär sig flyga senare för de såg precis ut som sånna med den långa nosen o det…
Kornvivlar heter insekterna, hade dom för ettag sedan.
Pratade m anticimex och dom rådde mig att kasta ALLT där jag sett dom. Sen köpte jag nytt och det fick ligga i frysen 1 vecka innan användning och efter det i luft täta burkar. Har inte sett någon sen dess, peppar peppar!
Vansinnigt äckliga är dom!
#4: Såna har vi fått in nu, ser ut som "malar" eller liknande.
Har haft ihjäl såpass många att jag tappat räkningen.
Men nu verkar vi förhoppningsvis vara av med dem.
#4 Vi har några äckliga grejjer som flyger omkring, de ser ut som typ malar (dock tror vi inte att det är det), är de sånna du har haft? :P
Snytbaggar lever av tall och barrskog, både skalbaggarna och larverna. Så #17 har rätt.
Malarna tror jag är kvarnmott, men är inte säker, länkar till dem:
Ska man frysa deras fröblandning?
Räcker det inte att man har dem i en väldigt bra foderbox ?
#21 Det bästa är att frysa, minst 48 timmar brukar man säga. Insekterna dör då av kylan.
//Jessie
När de är nyköpt eller?
Det är bra att ha maten i frysen längre än 48 h för att vara säker på att alla ägg dör också.
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare
förlåt att jag låter "dum", men ska man alltså frysa all mat man köper hem i några dagar så det inte finns insekter i den?
Hur ska man förvara maten sen, i kylen eller bara i en burk ute i rumstempererat? Jag har det bara i en burk vid buren, men det kanske är fel?
MVH Sara
Vad ger man under den tid maten är frusen?
vad är det för mat ni pratar om? Har aldrig hört eller läst nånstans att man ska frysa hamstrarnas mat
Arsatazz hamsteruppfödning
Det är alltså den vanliga fröblandningen vi pratar om. När man köper så ska man frysa i minst 48 timmar. Det spelar inte så stor roll hur man förvarar det sen. Jag har större delen av fodret i frysen jämt, sen tar jag upp en veckas "portion" åt gången. Den maten har jag i en burk i mitt rum. Jag ser till att köpa nytt innan den gamla är helt slut, så att den nya maten också hinner frysa innan jag börjar använda den.
Detta är alltså för att djuraffärer ofta har mott eller andra insekter i affären, även om man kanske inte tänker på det. Dom har i sin tur fått det från sina leverantörer. Insekterna kan lägga ägg i maten, som sedan kläcks hemma hos en. Fryser man maten så dör dom.
//Jessie
Nu har ju jag inte hamster utan råttor. Men jag hade också problem med insekter i maten när jag hade de i en dålig burk. Så nu har jag lagt det i en burk och förvarar den i frysen nästan hela tiden. För torrfodret blir inte dåligt av att stå i frysen och när man tar ut det för att ges som mat så är det inte direkt fruset som annan mat blir utan bara lite kall. Så det räcker att ta en näve och lägga i en skål och servera det kort därefter. :)
Man ska frysa in maten i 48 timmar. Man lägger alltså in maten i frysen så fort man kommer hem. Man får planera lite om man ska köpa ny mat så man vet att den gamla maten räcker i 2 dygn och att man inte köper mat så fort den är helt slut.
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Högst troligen kornvivel usch det har vi också haft. En liten äcklig gömmer sig i en av sädeskorna i maten och vips har dem massförökat sig.
Vi slängde all mat ögonabums, damsög som galningar på hela övervåningen. Tvättade ALLA sängkläder, mattor etc etc. Även kläder om dem kommit åt. Städade buren grundligt och köpte nytt spån.
Sprayade sen radar runt alla lister och längs golvet. Tog några dagar så var dem väck!

Kornvivel hemma hos oss
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
okej, vi har köpt denna fr¨n zoozoo, Vitakraft Menu Vital
http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/vitakraft-1-kg-100046001?ticket=L3N2X2NhdGVnb3J5LWxldmVsLTEvY29udGVudDsjO3Byb2R1Y3Rfa2V5OzUxNTk0MTg5OGM2ODE4ZTQyMTAwMDE1NTsjOw
Bör jag frysa den några dagar innan jag får hem min hamster??
#34 Ja det bör du. Om du har otur överlever äggen, men det är inte ofta.
Håll sedan maten väl försluten.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#34 Okej då ska jag se till att göra det. Hade som sagt ingen aning alls om allt detta och då har jag haft hamster i många år
#36 Inte så lätt att veta om, jag visste inte heller tills de jäklarna bosatte sig i min hamstermat 😉
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Läste nu på någon konstig djuraffär hemsida där de står att de typ lägger i insekter i maten för dom tycker hamstern ska ha de
#39 Det är torkade insekter som de lägger i. T.ex mjölmask.
Mvh
Mig
Tråden är från 2010..
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck