Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 356 ggr
Margaretha1990
1

Hamstermamma med ungar

I måndags fick min hamster ungar. Alldeles nyss hittade jag tre ungar utspridda i buren. Tog av bomaterialet för att lägga in ungarna i boet. När jag skulle lägga in den tredje ungen så var det ett stort sår på sidan av den. Visste inte riktigt vad jag skulle göra så la tillbaka den till mamman ändå. Så jag undrar varför hon kan tänkas göra såhär. Jag vet att mammorna kan bita ihjäl dom om hon känner att det är för många ungar som hon  inte klarar av och om det är något fel med ungarna osv. Men varför levde ungen isf med ett stort bitsår, och sen måste det ju vara mamman som har lagt ut ungarna utanför boet för dom är ju som sagt nyfödda och kan ju inte direkt ta sig så långt ifrån boet själv. Någon som har mer erfarenhet av detta och kan tänkas veta vad det handlar om??

Cireea
2

Hur gammal är din hona? 

Det kan bero på mycket. 
Det kan exempelvis handla om att din hona inte är redo, att ungarna på något sätt är sjuka och därför stöter hon ut dom eller så kan honan vara stressad.  

Ungarna kan också ha följt med ut när hon klivit upp och dom inte släppt spenarna. Det händer ibland. Ungen med såret, det kan ha uppkommit på grund av att honan är oförsiktig exempelvis. 

Finns många faktorer som kan bidra till att det blir såhär och det är svårt för oss att veta varför. Låt honan ha lugn och ro i rummet där hon är. Stör inte i onödan.

Du kan ändå inte göra något om hon inte tar hand om ungarna i så tidigt skede. Låt naturen ha sin gång.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Margaretha1990
0

Har tittat lite snabbt på ungarna, det är väldigt svårt att se för vill inte stressa mamman och så men jag befarar att en av ungarna har fått tårna avbitna på en fot. Hur ska man göra om det är så?? Och sen de flesta av ungarna har småsår, i ansikte och ben. Man blir ju orolig!

Cireea
0

Låter som att honan är oförsiktig med ungarna. Om någon av ungarna ser väldigt skadad ut skulle jag avlivat. 

Vad har du för bomaterial till honan?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck