Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 695 ggr
mandizen-
0

Parning innan 4-5 månaders ålder ?

Jag håller på att diskutera på danska hamsterföreningen om varför man bör vänta med att para en hona. I danmark får man para hamstern när den är 3 månader. Jag startade en diskution där om att man bör vänta till hamstern vuxit färdigt men de verkade vara olika åsikter.

Nu vill jag höra vad ni säger, Är det överdrivet med reglerna som shf satt upp om avel? vilka risker medför när man parar en så pass ung hona ?

skriv skriv skriv.

Asa-N
0

Jordbruksverkets regler säger att man kan avla från 3 månader, men SHF och även jag anser inte att det är att rekommendera. Ofta är honan inte mogen att bli mamma ännu vid 3 månader.

Jag parar inte en hona innan hon blivit 4 månader.

Nicolina
0

Jag tycker ju personligen att honan inte är färdigutvecklad i sin kropp för att kunna bära och föda en kull ungar så tidigt som 3mån ålder. Ibland är hon inte heller mogen i psyket vilket inte är så skoj kan jag säga.. råkade ut för det med hona på 4mån.
Man har inte heller riktigt hunnit läsa känna djuret, vet inte vad man har fått för nått då det ofta inte är helt färdigutvecklade vid 3 mån ålder till utseende heller.

Tycker inte alls att det är överdrivet de regler SHF ha rsatt upp, de är för djurens välmående och bästa!

Men de kan klara en kull även vid så tidig ålder, de har flera bevis för… men själv tycker jag ju då som sagt att det är för tidigt av flera orsaker.

mandizen-
0

jag håller med er båda, men de på danska forumet anser att i naturen så föder hamstern ungar när den är ung, så varför skulle den lida av det i fångenskap ?

Asa-N
0

Tja helt andra förutsättningar skulle jag säga. Det är inte riktigt jämförbart tycker jag, de får inte samma mat t.ex. och vi vet för lite om hamstern i vilt tillstånd. Honorna kanske inte låter sig paras i det vilda vid 3 månader, detta vet vi inget om så det är bara rena gissningar.

Det är ingen som säger att de lider av att få ungar vid 3 månader, men däremot så som både jag och Nicolina skrev här ovan så är de inte mogna ansvaret och kan pga detta äta upp hela kullen eller strunta i den. Dessutom är ju inte hamstern färdigvuxen.

[Mariaxx]
0

Varför ska man ha bråttom med att para sin hona? Om man nu har ansvaret för hamsterhonan och när/om hon ska bli mamma så tycker jag att det är upp till ägaren att ha tålamod, det finns all tid i världen till att ta en kull på henne.

Jag tycker personligen visst, hon KAN klara en kull, men varför skynda på? Inget att rekomendera…

Och SHF har bra regler/rekomendationer tycker jag, annars skulle vem som helst kunna regga sig till exempel. Det är ingen barnlek att vara uppfödare, inget enkelt prov heller som en del tycks tro. Även om man klarar provet så ska ju styrelsen med godkänna uppfödaren. Man måste ta till vara på SHF:s regler om man ska vara en del av föreningen. Thats It.

Lotte
0

Det är ju inget "måste" att vänta till 4-5 månader, utan det är ju som Åsa bl a skrev, bara rekommendationer. Och visst, i naturen kan det komma kullar i tidig ålder, och var så säker, också säkert mer än kanske våra rekommenderade tre kullar per hona också. Men där "ute" sköter de sig ju själva, känner till "sin kropp" och förutsättningarna i naturen på ett annat sätt. De kan komma undan också på ett annat sätt, om de inte vill bli parad. Mycket beror nog på hur det är mat-mässigt också, vilken tid på året de är födda osv. Nu vet man ju inte mycket om själva guldhamstern i det fria,men har läst lite om fälthamstern, och kan mycket väl tänka mig att det är liknande omständigheter där som råder.

Men som sagt, det är bara rekommendationer. Men då vi har ansvar för djuren, och vill deras bästa, tycker jag nog också man ska överväga både en och två gånger, om hur mogen honan verkar vara. Det är ju ändå ganska "konstlat", livet vi har att erbjuda våra hamstrar, så då är det ju ändå bäst att ge dem de allra bästa förutsättningarna också:) Men det har ju lite att göra också med hur hamster-van man är, hur lång tid man hållt på med uppfödning osv. Då känner man sina djur ganska bra, och vet att de skulle klara en tidigare parning OM man av nån anledning måste ta den tidigare. För det kan ju hända tråkiga saker, så därför skulle jag ändå rekommendera, privat också, att verkligen överväga det hela, om man måste ha så bråttom med sin första kull, eller om man kan vänta till honan är lite äldre.)

[Mariaxx]
0

Bra skrivet Lotte!