Dvärghamster som bits
Har nyligen skaffat min första hamster och försöker tämja den enligt konstens alla regler. Har handen i buren för att den ska vänja sig vid min närvaro och har börjat lägga något mumsigt i handen. Den verkar inte vara rädd för handen längre, går upp på handen och äter det goda, men problemet är att den även äter på handen. Nafsar och biter vart den än kommer åt. Känns som att det bara blir värre varje gång jag tar ner handen, vill ju inte uppmuntra bitandet, men vill samtidigt tämja den. Jag håller mig lugn och stilla trots bitandet, men idag började jag blöda så känner mig inte så sugen på att vara tandvässare längre. Har ni några goda råd att ge mig?
Kolla med uppfödaren! Om den var snäll hos uppfödaren kan det vara något som triggar den hos dig, buren, omgivningen eller liknande. Pröva tråk-bur och bonda så. Revirbeteende? Vissa har också ett inbyggt beteende, har en renartig Campbell som skulle gå i avel. Men tyvärr har hon ett extremt starkt behov av att släpa in min hand eller finger till sitt bo, och hon tar i så hårt att jag börjar blöda. Så kan inte ha min hand i buren, utan måste snabbt ta ut henne med bestämd hand eller ta ut med en kopp. Och hon kommer såklart inte gå i avel.