Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 560 ggr
Soffan123
2020-05-19 20:26
0

Lekhage

Hej!

Jag är på jakt efter en  ny lekhage. Förut har jag använt en samla låda. Men har börjat tycka den är för krånglig att fixa till. Och när mina hamstrar är i den så känns det inte bra, det känns inte som en lekhage, och den har höga kanter. Så jag kan inte "leka" med de för då måste jag böja mig ner. Jag får inte ha en pallkrage som lekhage för då blir det repor i golvet eftersom den har metall kanter. Men kan ni rekommendera en lekhage som ni tycker är bra och ni får gärna länka! 

Mvh Sofiaaa

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Thea.1
2020-05-19 21:23
0

Du kan ju om du har ett badkar lägga en filt och lägga in lite leksaker då springer dom ju inte ut. Sen kan man ju ha en plastlåda. Eller bygga något eget.

:)

Thea.1
2020-05-19 21:23
0

Du kan ju om du har ett badkar lägga en filt och lägga in lite leksaker då springer dom ju inte ut. Sen kan man ju ha en plastlåda. Eller bygga något eget.

:)

Robbo&Breton
2020-05-20 04:04
0

På zooplus finns det en bra trähage som man kan sätta ihop och ta isär. Kostar kanske lite mycket men annars är den ganska praktisk då man kan ställa undan den, när den inte behövs. Ifall du vill köpa en färdig hage så kan det vara ett bra alternativ, annars kan man ju t.ex göra en egen trähage och bygga efter sina mått.

Roya
2020-05-20 06:56
0

Jag kommer försöka göra den här hagen av kartong https://youtu.be/6d2eUTe2vC8 . För den är lätt att bygga och du kan sitta där inne. Men om du inte vill att din hamster ska bajsa på golvet kan du ta en gammal laka ( tvätta den först såklart) eller så kan du köpa https://www.zoo.se/atervunnen-textil-kruuse-filt-gra-150-cm.html . ( helst en laka skulle jag säga, eller så kan du ta en liten matta som ni inte använder)

Robbo&Breton
2020-05-20 07:06
0

#4 Visst kan man bygga en hage av kartong. Men skulle inte säga att den är så rymningssäker i längden. Då hamstern/hamstrarna enkelt kan gnaga ut ett hål eller klättra över ganska enkelt. Så man skulle behöva ha hamstern under uppsikt nästan hela tiden ifall man har en hage av kartong.

Soffan123
2020-05-20 16:37
0

Jag har byggt en låda av kartong tidigare, men då rymde faktiskt mina hamstrar genom att klättra under den på något vis. Men jag titta lite närmre på trähagar!🙂

Roya
2020-05-20 17:02
0

Ja, men när min hamster är i lekhagen så har jag alltid koll för att jag leker med den. Det är inte så att jag går och äter mat och den leker själv, och min kan inte klättra så bra för det är en dvärg hamster inte en guldhamster

Robbo&Breton
2020-05-20 18:09
0

#7 Visst kan man ha bra koll på hamstern/ hamstrarna och då ha en kartong hage.

Soffan123
2020-05-21 16:04
0

Jag hade uppsikt och hängde med när de lekte i kartonglådan, men när jag skulle gå och fylla på vattenskålarna, så hade min ena hamster rymt, hon hann inte komma så långt, tack och lov. Men det var lixom så enkelt för henne att bara krypa under. Så jag vill ha en hage som är rymningssäker. Alltså att jag kan gå iväg någon minut utan att de försöker rymma. Självklart så ska min inte gå iväg och äta mat eller göra något annat medans de leker, för man vet aldrig vad som kan hända.

Robbo&Breton
2020-05-21 16:15
0

#9 Förstår dig, man vill ju ha säkerheten i första hand. Alla hamstrar är ju individer, vissa kan ju vara riktigt små rackare som rymmer jämt (ifall det inte är tillräckligt säkert) andra rymmer inte så enkelt och gör det lite mer försiktigt.

Soffan123
2020-05-21 18:19
0

#10 Ja verkligen

En uppdatering är att vi köpte den där Lekhagen från Zooplus som jag tror någon rekommenderade. Den är nog värd det dyra priset eftersom den är väldigt stor och enkel att handskas med!😃