Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 541 ggr
Lunaria
0

Nät till lock för dvärghamster

Jag funderar på att skaffa dvärghamster men jag har svårt att hitta ett bra nät som fungerar att ha i locket. Har katt som gärna gillar att vara i mitt rum så det behöver vara katt-säkert. Ni som har dvärghamster, vad skulle ni rekommendera?

Pälsälskaren
0

Jag använder hönsnät! Det kommer nog katten inte komma igenom! Skulle dock inte rekommendera att ha katten i samma rum då hamstern kan bli stressad av att det är ett rovdjur i närheten

Cireea
0

#1 Hönsnät har för stora hål. En dvärghamster kommer lätt ut genom det och katten kan få igenom tassen utan problem.

Köp när på Jula eller Biltema (grillgaller) exempelvis. 
Finns bra nät där utan för stora hål, vet att många använder grillgaller från Biltema och det fungerar fint.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Thea.1
0

Annars om det är en vanlig låda kan du köpa ett lock och göra cirka 20 små hål i. Eller ta de du redan har superenkelt!

:)

Cireea
0

#3 20 lufthål räcker inte. Det blir inte någon bra cirkulation av det.

Thea.1
0

#4 jo om man gör tillräckligt stora och på kanten några. Jag har testat själv och det var bra! Men jag gjorde väldigt många hål och dom va stora fast mindre än en tass.

Cireea
3

#5 Hur kan du veta att luftcirkulationen blev bra i lådan? 
Var du själv instängd i den och testade hur det kändes? Tänk på att hamstrarna har betydligt känsligare luktsinne än vi har. 

Endast små borrade hål, mindre än en tass (?!) är inte alls att rekommendera. 
Skär ut ett ordentligt hål och sätt nät så det kommer in ordentligt med luft.

Thea.1
0

Men jag skär ju så täta.. Jag har inte det just nu men om du tror att jag har skärt 3 små hål så har väldigt fel!

Thea.1
0

Menar ”men jag skär inte täta”

Thea.1
0

Ungefär sånna hål gör jag och det kanske tar 1 timme men det är värt https://getlow.se/sv/exterior/3133-honeycomb-nat-universal-104x34cm.html

Lunaria
0

tack för svar! Funderade på grillgaller från biltema men är osäker på om det ger tillräckligt men ventilation. Tänker bygga buren själv så jag behöver nog rätt så mycket galler. Tänkte att buren ska vara ca 100x50. Funkar det här 

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/nat-och-stangsel/nat-793020/#tab02

eller är maskstorleken för stor?

Skulle inte heller låta katten vara i rummet när jag inte är där. Tror ni att de ändå skulle stressa dem med lukten?🤔

Cireea
2

#10 Det du länkar till tror jag ska fungera fint! 

Nej, jag har haft katter och uppfödning och dom bryr sig inte ett dugg 😉

Lunaria
0

#11 superbra, tack igen för svar! 🙂

LillaSnö
1

#10 har det nätet du länkat källmaterial till och det fungerar bra 👍