Avelsfrågor
Jag har lite avelsfrågor som jag när jag läst om avel inte hittat svar på eller haft lite svårt att förstå m.m. Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna svara på de frågorna som jag har. (Dessa frågor gäller dvärghamster närmare bestämt roborovski dvärghamster).
* Det finns ju rekommenderad tidigast ålder för parning för både honor och hanar men typ maxålder för sista parning och liknande är det mer inriktat på honor. Så jag undrar vid vilken ålder ni brukar para era hanar/vilken ålder ni rekommenderar att man parar och hur gammal hanen max bör vara vid första parning?
* När bör man sära hanen från honan om man inte vill ha en till kull och så att hanen och honan inte hinner para sig igen (robbar är ju dräktiga 20-22 dygn)?
* (Kanske inte riktigt en avelsfråga men har med registrering att göra). Vad betyder egentligen enkelnamn ?
* Ni som importerar hamstrar för avel, vad har ni för erfarenhet av det? Tänker lite ju att om man importerar av en utländsk uppfödare ser ju aveln kanske lite annorlunda ut där, så det blir kanske lite osäkert hur då det tilltänkta avelsdjuret utvecklar sig och så? Men hur har det gått för er när ni har importerat avelsdjur (berätta gärna lite om hur ni har upplevt det och hur hamstern/hamstrarna har utvecklat sig för avel)?
Skriv gärna mer saker ni tycker jag bör veta om avel, något ni tycker är extra viktigt m.m. Tar gärna emot tips, idéer och annan fakta om hamsteravel😃
1. Jag använder hanar som minst är 5 månader, har använt från ca. 6 månader till precis under året. Äldre hanar är bra, då har man hunnit se att de är friska som man kanske inte hinner se hos en hona. Hanen ska ju vara lite äldre för att man ska försäkra sig om eventuella sjukdomar, eller något genetiskt inte ska dyka upp. De brukar ofta dyka upp runt eller efter 5 månader. Första parningen är jag ej säker, bara han är stabil och bra i hull och inte typ 2 år då parning är väldigt påfrestande. Skulle nog säga 1 år för en första parning med hane, får se ifall någon har mer erfarenhet av det! 2. De kan para sig under dräktigheten, honan antingen sparar sperman eller pausar den dräktigheten tills första kullen föds. Men ganska ovanligt! Min aktuella kull hade föräldrar som bodde ihop tills 2 dagar innan bf, annars handparar jag alltid. 3. Eneklnamn är vanliga namn utan prefix, om du ej är registrerad i Shf får du ej använda ditt prefix. I shs får du det, bara du betalar in avgift. 4. Gjort det 2 gånger, första behövde omplaceras pga osäker och stressad, andra gången hade ena diabetes. Så är väldigt osäker på att importera numera, men kommer göra det i framtiden och vara mer noga med uppfödare. Rekommenderar verkligen att ta kontakt med en erfaren uppfödare som du har som mentor!!
Angående enkelnamn så är det helt enkelt så att man som uppfödare som inte hunnit bli registrerad dels inte får använda sitt prefix, men det är också så att man inte får ha namn med mellanslag. Däremot kan du sätta ihop ord, se mitt exempel nedan.
Ej godkänt: Never Don't Mind
Godkänt: NeverDontMind
Exemplet är från en av mina kullar som jag hade innan jag blev registrerad uppfödare. 😃När du sedan blir registrerad uppfödare får du ha mellanslag, ditt prefix och sen kan man använda fler bokstäver.
Nu svarar jag hur shf gör. Har ingen aning om shs. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Tack för svaret! Ska nog leta rätt på någon som kan vara min mentor. #2 Okej, då fatar jag. Så enkelnamn använder man när man inte är registrerad uppfödare och man inte kan ha mellanslag mellan något namn men därimot kan sätta ihop det. Jag har en till fråga: Vid vilken ålder brukar ni börja könsbestämma och färgbestämma era hamstrar och när rekomenderar ni att man kan börja med det?
1. Jag brukar inte stirra mig blind på åldern när det gäller hanen. Jag kollar mycket mer på honans ålder för att det är hon som tar den största smällen vid dräktigheten och att ta hand om ungarna.
Men jag brukar ta in en hane i avel när han är runt 5 mån till 2år. Helt beroende på hans skick. Är han äldre men väldigt bra i hull, päls och aktivitetsnivå så tar jag den före en yngre som är i lite sämre hull.
Äldre hanar brukar dock vara sämre på att "göra jobbet" har jag märkt. De som får betäcka när de är runt 5-7 månader är de som det blivit kull hos nästan direkt.
De flesta ärftliga sjukdomar hos roborovskis brukar man märka relativt fort. Det är inte samma som med campbells med t.ex diabetes eller glaukom (även om det brukar komma relativt ungt). Med robbar har jag enbart haft neurologiska och stressrelaterade problem. Och de brukar märkas av väldigt ungt. Med det sagt så är det självklart inte så att man bör betäcka med en väldigt ung hane eller att alla sjukdomar upptäcks tidigt. Men jag har inte märkt någon större skillnad på någon av mina i sjukdomar när de är 2 mån eller när de är 2år. Utan det har varit väldigt tidigt som ev. problem har upptäckts.
2. Om man vill vara helt säker så bör du separera några dagar innan första beräknade dagen. Jag låter däremot alltid mina gå ihop tills jag ser bebisbulor, men då finns risken att honan föder och omparning sker.
Jag har haft robbar som bott tillsammans i månader utan att parning skett, så därför har jag börjat "chansa" istället för att behöva introducera flera gånger för att honan går tom.
3. Hoppar över denna då du redan fått svar.
4. Med robbarna (och de flesta andra arter) så är aveln i stortsett densamma och det finns extremt få "svenska" linjer på robbarna utan det är blandat. Mina linjer är t.ex helt utländska, men haft 4 generationer här så antar att de "räknas" som svenska nu, även om de egentligen är på utländska djur.
Det är lika stor risk att köpa från en svensk uppfödare, som från en utländsk. Hur djuret utvecklas beror på linjen och individen, så du kan få djur med dålig utveckling från Sverige, och djur med väldigt bra utveckling från t.ex Nederländerna.
Fråga om linjen, föräldradjuren osv så kommer du få en bra bild på vad du kan förvänta dig. Om uppfödaren inte kan svara på detta så hade jag hittat en annan som kan svara på det.
Har haft ungefär lika många svenska som utländska robbar. Och de utländska har varit de som varit friskast, haft bäst stresstålighet och snyggast. Även om det även fanns friska och bra svenska individer :) Men jag kollar för det mesta utomlands när jag söker avelsdjur :)
Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/
Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/
#4 Ja, det finns ju inte så många roborovski uppfödare så för att det inte ska bli någon inavel måste man ju kanske importera. Uppfödaren jag har mina robbar från importerar också från andra länder. Då jag kanske eventuellt kommer att importera (detta är inte säkert)så vill jag ju gärna höra lite åsikter och tankar kring det, så man känner sig lite mer säker i det man gör.
Vid vilken ålder brukar du könsbestämma och färgbestämma dina robbar (vid vilken ålder är det enklast och när kan man börja)?
Då de ska könssepareras vid 3,5 veckor (hanarna flyttar då från mamman), så är det då jag gör den sista och "säkra" könsbestämningen. Men jag brukar kunna se kön när de öppnat ögonen och kommit ur huset.
Färgerna brukar jag kunna se säkert så fort de öppnat ögonen. Så vid ca 10 dagars ålder :)
Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/
Vad har ni märkt är de vanligaste komplikationerna vid födsel, både på honan och ungarna?
På Roborovskis har jag inte haft några komplikationer vid dräktighet eller födsel. Däremot bör man ha i åtanke att många komplikationer kan vara ärftliga, t.ex storleken på ungarna, att de fastnar eller liknande. Det är ju inte garanterat, men problematik behöver inte vara "otur" utan kan finnas bakomliggande orsak.
Så fråga den du köper djuren av om allt gått bra för tidigare generationer för att minimera risken.
#8 Okej, den uppfödaren jag troligen kommer köpa av och har köpt av. Har sagt att hon inte heller har varit med om några komplikationer vid födsel och dräktighet (på roborovskis).
På de andra hamsterarterna du föder upp, vad har det varit för vanligaste komplikationer vid födsel och dräktighet då?
Vid vilken ålder brukar ni registrera era kullar?
#10 Beror lite på när man är säker på färg 😂
Oftast brukar det bli runt 3 veckors ålder. Ibland något senare om man är tveksam över någons färg och behöver se den utvecklas lite till.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck