Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 447 ggr
Robbo&Breton
2020-04-27 18:00
0

Kloklippning

Jag undrar om någon har något bra tips hur man på bästa sätt kan hålla i hamstern för att snabbt och smidigt kunna klippa av klorna? Just nu är jag inte i behöv att klippa klorna på mina robbar men de börjar lite smått bli längre. På mina tidigare hamstrar har jag klippt klorna på de jag känt har varit i behöv att göra det. Men då har det varit lite krångligt med kloklippning så känner att jag gärna skulle vilja ha tips av någon erfaren hur man kan göra det på ett enklare och smidigare sätt😃

Tack på förhand!

Cireea
2020-04-27 18:06
1

Om det inte är akut att klippa klorna än så skulle jag rekommendera att du sätter in stenar i buren. Dom ska stå direkt på burbotten så hamstern inte kan fastna under och vara stor nog så dom inte försöker hamstra den. 🙂Stenen hjälper att slipa ner klorna. 

Perfekt att ha där du vet att hamstern rör sig mycket, exempelvis nära mat eller vatten.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Robbo&Breton
2020-04-27 18:14
0

#1 Jag har använt stenar tidigare man har nu tat en liten paus så får väll kanske sätta i några nya stenar så de kan slippa klorna. Tänker bara att när klorna blir längre så typ ''snurrar'' de ihop sig eller i alla fall böjer sig lite, blir det inte svårt då att med hjälp av stenar slippa ner klorna?

Cireea
2020-04-27 18:49
1

#2 Ja har det gått så långt är det ju nödvändigt att klippa. 
Har dessvärre ingen erfarenhet av att klippa klor på dvärghamstrar. Har själv bara klippt guldhamstrar ett fåtal gånger, och då är dom lite större att hålla i.

Robbo&Breton
2020-04-27 18:59
1

#3 De kanske inte har så länga klor än men jag har märkt att de kanske lite smått börjar böjas. Ja, är lite annorlunda att hålla i en guldhamster när man klipper klorna än en dvärghamster så förstår dig. Men hur brukar du då hålla i dina guldhamstrar när du klipper klorna på de?

Cosmonautens
2020-04-27 18:59
1

Jag brukade förr ta ett tag i nackskinnet och vila deras kropp mot min hand, men det funkar bättre nu genom att låta dem vara på mitt ben när jag håller en hand ovanför så de inte rör sig allt för mycket och klipper en tass i taget. Man lär sig med tiden vilken metod som passar bäst ! Annars om du har uppfödare i närheten som kan hjälpa, på roborovskis bör det funka med att ta ett grepp i nackskinnet! Vi har ett gäng robbar på skolan som lärarna tycker är för små att göra hälsokontroller på så blir att jag gör det, brukar gå bra :)

Cireea
2020-04-27 19:04
1

#4 Jag håller olika beroende på individ. 
Vissa är så chill att man bara kan ha dom i knät och klippa försiktigt medan andra tycker det är lite obehagligt och då måste man hålla lite mer ordentligt.

Precis som Vera säger så lär man sig vilken metod som är bäst. Man får testa och se vad man känner är bäst.

Robbo&Breton
2020-04-27 19:21
0

#5 #6 Ok, men finns det någon risk att man då kanske tar tag fel i nackskinnet och då orsakar någon skada?