Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 745 ggr
Skogiis
2020-04-24 23:26
0

Guldhamster ljud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vi köpte idag en guldhamster efter att tidigare endast ägt dvärghamstrar. Den lille killen är ytterst aktiv och bökar runt i buren, springer i hjulet och äter bra. En livlig liten rackare! Men han gör då och då små pipande/fnysande ljud. Nästan som en hostning men mer "fnysande" men svårt att veta. Undrar om guldhamstrar brukar göra sådana ljud och vad de betyder? Våra dvärghamstrar har inte gjort ett ljud så detta är helt nytt för oss.

Cireea
2020-04-24 23:27
0

Kan handla om att det är dammpartiklar som irriterar i luftvägarna. Testa byta Bottenmaterial till något som inte dammar lika mycket.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Skogiis
2020-04-24 23:32
0

Okej tack! Ja, det är vanligt strö vi har nu men han kanske är lite känslig för det? Vad finna det för strö som kan passa bättre? Får ge mig iväg på jakt efter det imorgon isåfall!

Cireea
2020-04-24 23:37
0

Kutterspån brukar vara väldigt dammigt och det irriterar deras luftvägar. 
Carefresh eller Millamore är bra alternativ. 🙂 Själv använder jag lättströ.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[hammietime]
2020-04-25 16:43
1

Hej! Vad använder du för spån i buren på bilden? Spånet ser väldigt likt det spånet som jag hade förr, och är det samma spån rekommenderar jag att omedelbart byta spån.

[hammietime]
2020-04-25 16:44
1

Spånet som jag hade förr var av barrträd vilket är skadligt för alla hamster arter.