Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 881 ggr
MoaL
0

Fråga

På denna faktasida står det att vintervita dvärghamstrar dels byter färg om vintern till vinterpäls, d v s vit, samt att de inte får några ungar under tiden de bär vinterpäls? Jag har en vit hona här hemma, som är vit året om, samt att hon defintivt får ungar. Hon fick en kull med bland annat tre vita små flickor. Den ena har dock en mask med gråaktiga hårstrån.
http://home.swipnet.se/~w-50283/f_olikd.htm

Vad stämmer och vad stämmer inte? Har aldrig brytt mig så mycket i färgerna, men nu när jag läste detta började jag fundera..
Tacksam för svar.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ham-Madam
0

den färg där de är vita året runt och föder vita ungar kallas pearl.

det är sapphire och agouti färgade som byter till ljusare päls under den mörka årstiden.

vill man inte att de byter päls kan man ha en lampa nära buren så de får mkt ljus.

beccan92
0

hade en vintervit dvärghasmter som bytte till vinterpäls den första vintern men inte den andra

mocchino
0

#2 Som Hamstrar säger så om du låter dom ha mkt ljus och bra temperatur så kan dom tro att det är sommar hela året om och då byter dom inte om till vinterpäls och kan fortfarande få ungar.. :)

Samma som dom lurar höns för att dom ska lägga ägg hela tiden..

// Nathalie

MoaL
0

Men på pearl står det ju: "vilket är ett vitt djur som är tickat i svart, vilket betyder att varje hårstrå är svart längst ut i spetsen." Så är inte mina fyra vita, fast det behövs kanske inte? Jag har vad jag tror är en sapphire här hemma, men hon har aldrig haft vinterpäls. :) En enda gång har jag varit med om vinterpäls, och det var med en agouti-hona jag hade när jag var runt tio år gammal.

Är det någon som har en bra sida med färger på dvärghamstrar? Jag har inte hittat någon, och nu när jag har börjat bli nyfiken så vill jag gärna läsa lite om färgerna. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Asa-N
0

aktuell annons? håller på och rensar och ska ta bort lite…svara gärna inom kort.