Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 795 ggr
LillaPluttisen
0

Rädd dvärghamster?

Hej! För ca två dagar sedan visade jag min lilla dvärghamster för min hund (ganska stor blandras) och jag vet inte om hon vart rädd för den, men jag tror set då hon började skaka. Efter att ha gosat och varit i buren vart hon lugn som vanligt men ville inte klättra upp på min hand som vanligt? Vet inte om det kanske har med åldern att göra eller något (Hon är ca ett halvår nu) men skulle vara tacksam för svar om något liknande hänt er hamster eller om ni har förslag på vad man ska göra! Förutom att hon inte klättrar upp på min hand/arm så är hon normal, kanske bara lite blyg av sig?

hamstercutie
1

Jag tror att hon är rädd för hunden. Hunden kan se din hamster som något gott att äta.

Cireea
3

Varför har du presenterat din hamstern för din hund? 🤔
Din hamster är ett bytesdjur och hundar ett rovdjur, självklart är det ingen bra kombination och det vore inte alls konstigt om din hamster blev skrämd av den upplevelsen. 

Hamsterns ålder har ingenting med saken att göra, hon är bara 6 månader.
Det är ingen ålder. Kan ha att göra med situationen du utsatte henne för.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hamsterdvärg
1

Varför visar du din hamster för en hund? Det är ju klart den blir rädd. Som cireea sa hamstrar är bytesdjur.

Hamsterdvärg
0

Varför visar du din hamster för en hund? Det är ju klart den blir rädd. Som cireea sa hamstrar är bytesdjur.

LillaPluttisen
1

Jag har haft en mus förut, den brukade leka med min hund, inget illa hände (musen dog av ålder) och de var som bästa kompisar. Det var en liten mus som bara var liiiite större än min hamster så trodde att det skulle gå bra om min hund skulle nosa på den. Min hund har aldrig varit dum eller något sådant mot något djur alls, men förstår nu att det var ett dumt misstag och jag kommer aldrig göra om det. Min hamster har glömt bort händelsen och är hur glad som hellst förutom att hon har något fel under ögat (ska fråga efter hjälp i en ny tråd).