Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1306 ggr
Linda3046
0

Rö rost, cinnamon?

Om jag fattat allting rätt så har rö rost kajal medan cinnamon inte har det.

Någon som har en bild där man ser kajalen? Det är nämligen så att en vän till mig har en hamster som är reggad som cinnamon, men i senaste utställningen skrev domarna "rö rost?" på hans utställningsreslutat och han har choklad och caramell bakom sig så det är ju inte omöjligt att han är rö rost.

Han har ställt ut två gångar tidigare, men då var det ingen som ifrågasatte hans färg :)

Lotte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer nån bild, så du ser hur det ser ut: Första bilden är en rödögd rost, och nästa är en cinnamon. Där fattas alltså "kajalen".)

Denna kommentar har tagits bort.
Nicolina
0

Att ingen ifrågasatte hans färg beror på att ingen visste skillnaden ; )  Men nu så vet vi, vilket är superskojjigt!!

Lotte
0

Ja, jag har haft flera själv som jag reggat som cinnamon, tills många av oss uppfödare fick oss en fantastiskt bra lektion i just skillnaden mellan rö rost och cinnamon. Och att det var mer vanligt än vad man kunde ana med rö rostar! Jag hade haft en par i en kull för flera år sen, så långt visste jag, men hade inte tänkt tanken på det sen när det dök upp. Däremot, nu när jag vet skillnaden, märker jag hur "hemmablind" jag varit, för när jag själv får det i kullarna nu, ser jag direkt att det är rö rost och inte cinnamon.) Men, man lär ju så länge man lever, heter det ju:)

Lotte
0

Har en annan hona här, som har åtminstone en bror som en tjej i föreningen har, som bägge är reggade som cinnamon från början. Har tyvärr inte den tjejens mail längre, annars skulle jag påpekat det hela, att hon kunde kolla efter kajalen. Men så här ser hur som helst H:s Lady Stardust ut i närbild.)

Lotte
0

Här ser hon ju störtsur ut, men man anar ändå kajalen:)

Asa-N
0

#6 vilken surpuppa!!! *S* hon ser för hejjig ut på bilden.

Linda3046
0

#5. Då är det samma tjej vi pratar om, för H:s Lady Stardust är kullsyskon med denna hamster :)

Linda3046
0

Pratade med henne idag och nu tror vi att det är en rö rost han är för hon säger att han har lite kajal runt ögonen :)

Men nu är det såhär att jag eventuellt ska para honom med Candy. Är det svårt att se skillnad på cinnamon/rö rost och rö creme/rö caramell när de är småttingar?

Candy har nämligen en brunörad silvergrå på fjärde led i sin stamtavla + även två silverdalare som jag misstänker kan vara rostbärare. Så det finns ju en liten chans att hon är rostbärare.

malins_hamstrar
0

jätte bra bilder!

Nicolina
0

Cinnamon/rö. Rost kan jag svara för… och ja det är svårt, om du inte har sån tur att kajalen kommer fram tidigt! På vissa kommer den först vid ett par månades ålder. På mina har det kommit relativt fort, på Fighter var det ungefär vid 5-6v ålder om jag minns rätt. Kantarell däremot är nu kring 2½ - 3 mån och först nu ser man tydligt att han är rö. Rost!

Linda3046
0

Okej, tycker du att jag ska regga ungarna som rö rost/cinnamon isåfall? Är det lika svårt att se skillnad på de två färgerna om umburus är inblandat?

Du råkar inte veta om Silverdalens Nemo är rostbärare? =)

Nicolina
0

Ja jag tycker du ska regga dem som rö. Rost/Cinnamon om du är osäker. Och japp det blir svårare att se skillnad om Umb. är inblandad, även svårare att se med satin på också.

Nemo borde vara Rostbärare ja, hans syskon och ev. pappan är Rost.

Linda3046
0

Och totalt megasvårt om rex är inblandat också va? ;) För rex lär också dyka upp då killen är lh/rex och Candy rexbärare.

Lotte
0

#8 Men TOPPEN! att det var samma tjej.) Då löste det sig ju ganska snabbt..)

Nåt som däremot kan vara trixigare, är att se skillnad på rö creme och rö caramel…Man får nog ta lite uteslutnings-metoden där.. Kolla vad som finns runt ikring, som du skrev om det finns rostbärare med i bilden osv.

Rex däremot, ska inte vara nåt större problem att se färgen på.. Satin kan vara lite knivigt ibland, då det förmörkar. Men har själv inte upplevt nåt problem med rexar.