Gammal hamster (2 år) har snea tänder?
Hej, jag har en gammal Syrisk hamster, som fyllde 2 i söndags. Skulle ta ut henne idag för o leka med bara såhär lite, låta henne gå runt i mitt kök ock låta henne äta en liten bit skinka när jag märkte att hennes övertänder var snea, och en tand var längre en den andra. Det finns tyvärr ingen veterinär i närheten som jag kan akut gå till, och ville veta Om det finns sätt jag kan hjälpa henne.
Jag ger henne saker att tugga på Så som toarullar o en Little&bigger fröpinne. Vet inte när det kan vara dags att ringa en veterinär och hoppas på att de kan fila ner tänderna, pga coronavirus e jag lite rädd för att åka med en hamster ute då jag inte har en egen bil, och måste då ta tunnelbana eller taxi dit.
Kan inte bifoga en bild tyvärr då jag inte vill skada henne.
Det låter som att tanden/tänderna behöver slipas ned så dom blir jämna igen, det gör man hos en veterinär. Det är bra om du gör det så fort som möjligt så att hon inte får problem med tänderna, exempelvis att det blir svårt att äta.
Allra helst med tanke på hennes ålder är det viktigt att hon kan få i sig mat som vanligt. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack, jag hoppas jag kan nå eller hitta en veterinär nära mig som kan göra detta. Hon verkar inte ha svårigheter än så länge men jag vet inte för jag ser inte on hon äter eller bara stoppar i Kinderna. Gav henne en körsbergsträd kvist att gnaga på än så länge, såg henne tugga lite på den utan problem, men ska inte strunta i det.