Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
LĂ€st 455 ggr
Emma,tb
0

Dyraste uppfödningen?đŸ€”

Har lite frĂ„gor Ă€ven fast jag tĂ€nkte skjuta upp en dvĂ€rghamster uppfödning ganska lĂ„ngt! Är det dyrast att föda upp dvĂ€rghamstrar ( campbells eller rysk vintervit) eller guldhamster?🧐😊 Vet ju att campbells behöver bli testade för diabetes och vintervit diabetes plus att hĂ„lla koll pĂ„ ögonen.. guldhamster finns det sĂ„ mycket man mĂ„ste göra eller se tex att inte para vissa fĂ€rger eller teckningar, nĂ„got med svansen och mer men vet inte om man behöver Ă„ka till vetten och kolla det. Anledningen till varför jag nog skjuter upp dvĂ€rg uppfödningen Ă€r att jag aldrig haft guld och vill testa och vissa andra saker jag inte vill ta upp hĂ€r. đŸ€Ș SĂ„ om guldhamstrar blir en hitt sĂ„ fĂ„r man vĂ€l se hur det blir sen. Har varit ganska skeptisk nĂ€r det gĂ€ller guld bla att dem ska bitas hĂ„rdare fast jag inte hört brukar vara sant och storleken. Har haft 4 rĂ„ttor och tĂ€nker att de Ă€r i ungefĂ€r den storleken men tĂ€nker att det inte Ă€r lika roligt att hĂ„lla i
 Med rĂ„ttorna sĂ„ var svansen det jag tyckte var det coolaste nĂ€r det gĂ€ller utseendet. 😎

Cireea
2

Jag tror kostnaden Ă€r ganska snarlik oavsett art. đŸ™‚ Sen kan det komma oförutsedda avgifter oavsett vilken art man har. 
En  hamster ska aldrig oprovocerat bitas, dĂ„ Ă€r det nĂ„got som inte stĂ„r rĂ€tt till. 

"
guldhamster finns det sĂ„ mycket man mĂ„ste göra eller se tex att inte para vissa fĂ€rger eller teckningar, nĂ„got med svansen och mer men vet inte om man behöver Ă„ka till vetten och kolla det." 

Det dÀr med fÀrger och teckningar som inte ska/bör kombineras Àr mycket lÀttare Àn du tror. Det Àr nÄgot man fÄr lÀsa pÄ om och lÀra sig, hitta en mentor som kan hjÀlpa dig om det Àr sÄ att du funderar pÄ avel.

AngĂ„ende svansen sĂ„ tror jag att du tĂ€nker pĂ„ svansknyck, det Ă€r genetiskt och ska dĂ€rför ej avlas pĂ„. Det Ă€r ju dock bara aktuellt om du har en hamster dĂ€r du kĂ€nner att svansen Ă€r "böjd" Ă„t ett hĂ„ll eller har ett "knyck" eller om det upptĂ€cks i linjen man avlar pĂ„. Är svansen hel och linjen (sĂ„ vitt man vet) fri frĂ„n knyck sĂ„ Ă€r det inget speciellt man behöver tĂ€nka pĂ„. 

Ett veterinĂ€rutlĂ„tande angĂ„ende svansen kan absolut vara aktuellt, men det Ă€r inget du Ă„ker in och kollar innan avel. Det Ă€r nĂ„got du mĂ„ste kolla nĂ€r problemet dykt upp pĂ„ sjĂ€lva hamstern.  VeterinĂ€rutlĂ„tande kan absolut hjĂ€lpa att avgöra om det Ă€r knyck eller en bruten svans, vilket dĂ„ ocksĂ„ hjĂ€lper till med beslutet om avelsstopp eller inte. 

Man bör ju alltid kolla igenom sina hamstrar efter eventuella problem, oavsett avel eller inte och oavsett art. SÄ uppstÄr ett knyck kommer du mÀrka det nÀr du gÄr igenom hamstern.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck